Bilder tatt av Assad Nasir (innfelt). Nederst: Fra serien «Home», bilder tatt på Furuset i Oslo, der Nasir er født og oppvokst. Til høyre: «Objectivity», tatt i 2011 i byen Lalamusa i Pakistan, som Nasirs bestefar flyttet fra på 1970-tallet. Foto: Assad Nasir
Bilder tatt av Assad Nasir (innfelt). Nederst: Fra serien «Home», bilder tatt på Furuset i Oslo, der Nasir er født og oppvokst. Til høyre: «Objectivity», tatt i 2011 i byen Lalamusa i Pakistan, som Nasirs bestefar flyttet fra på 1970-tallet. Foto: Assad Nasir

Assad har sans for fotografering uten etterbehandling

Når Assad Nasir har trykket på utløseren, får bildet bli som det blir. Ikke noe etterbehandling der i gården.

Publisert

Han begynte å fotografere en gang på ungdomsskolen.

I Utdanning snakker vi med lærere om hva de liker å gjøre på fritiden. Denne gang har journalist Ståle Johnsen snakket med Assad Nasir (32). Hans store interesse er fotografering uten noen form for etterbehandling.

Nasir er adjunkt med opprykk og underviser i norsk og samfunnsfag ved Mailand videregående skole i Lørenskog i Akershus.

 

Dette intervjuet er også publisert i Utdanning nr.1/2017

– Jeg tror jeg gikk i niende klasse. Den opprinnelige planen min var at jeg skulle bli fotograf. Jeg husker at jeg var på en utdanningsmesse, der jeg blant annet fikk informasjon om fotolinjen på videregående, som jeg hadde tenkt å søke på. Dem jeg snakket med, understreket at det kunne være vanskelig å få jobb etter endt utdanning. Det gav meg noe å tenke på, og så skrinla jeg de planene. Dermed ble jeg altså lærer i stedet.

 

Bilder med tema

– Du har din egen fotoblogg, storyxy.tumblr.com.  Når begynte du med det?

– Jeg begynte med denne bloggen i vår. Der siste par årene har jeg drevet mest med å skrive i enkelte aviser som debattant. Siden 2012 til 2015 har jeg skrevet mange innlegg og kronikker, mest i VG og Dagbladet.

Nasir forteller at han jobber mest med svart-hvitt-bilder, noe fotobloggen også bærer preg av. Han liker svart-hvitt-uttrykket godt og synes det passer godt til den typen «landskapsbilder» han tar, hovedsakelig bilder i bymiljø.

– Jeg liker å eksperimentere og prøve meg fram med lys og skygge. Men på bloggen min har jeg også publisert mange fargebilder, det er spesielt i den siste tida jeg har konsentrert meg om svart/hvitt-bilder, forteller han.

– Hva slags ambisjoner har du med fotohobbyen din?

– Jeg har ikke hatt særlig ambisjoner med fotograferingen min tidligere, men i det siste har jeg lagt mer vekt på å tematisere bildene. I en av bildeseriene på bloggen, «Home», har jeg tatt mye bilder på Furuset i Oslo, der jeg er født og oppvokst. Og da jeg startet bloggen min i vår, hadde jeg masse bilder fra Pakistan i en serie.

 

Ingen etterbehandling

– Bruker du dyrt utstyr?

– Nei, det vil jeg ikke si. Jeg bruker et forholdsvis enkelt kompaktkamera, Canon G12. Jeg har ikke muligheter til å skifte objektiver, men det er mulighet for manuelle innstillinger.

Ved hjelp av Photoshop og lignende bildebehandlingsprogrammer kan man gi bildene ulike effekter, korrigere fargene og manipulere bildene på et utall måter. Slike hjelpemidler styrer Nasir unna. Han forteller at han tar bilder etter «dogmereglene», som en gruppe danske filminstruktører, blant annet Lars von Trier, nedtegnet i 1995.

Kort fortalt betyr det at han ikke bruker ekstra lys, fargefiltre eller annet som ikke hører naturlig til i motivet. Og han foretar ingen form for etterbehandling av bildene, heller ikke beskjæring.

– Når jeg har trykket på utløseren, blir bildet som det blir.