Sensorene tviler, men lærere og elever er positive til internett på eksamen

Elever og lærere er positive til å bruke internett på eksamen. Mens lærerne ser utfordringer knyttet til kildebruk, ser sensorene enda større bekymringer.

Publisert

Elevene synes internett er nyttig på eksamen fordi det gir dem muligheten til å dobbeltsjekke informasjon, bruke oppdatert statistikk og aktualisere besvarelsen. Elevenes vurdering av hvor nyttig internett på eksamen er, varierer for de ulike fagene, heter det i en rapport fra Rambøll.

  • Forsøk med eksamen med tilgang til Internett i utvalgte fag har blitt gjennomført årlig fra 2012 og avsluttes i 2015.
  • Elever ved 56 forsøksskoler hadde i 2015 tilgang til Internett på eksamen i 8 utvalgte fag. Forsøket innebærer at elevene har tilgang til Internett som et av flere hjelpemiddel under eksamen, men de har ikke lov til å bruke Internett til å kommunisere med andre.
  • Elever som ikke deltar i forsøket har også hjelpemidler, men ikke tilgang til Internett.
  • Elevene som deltar i forsøket får samme eksamensoppgave som andre elever. 
  • Rambøll har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført årlige evalueringer av forsøket, og årets evaluering bekrefter sentrale funn fra de foregående årene.
  • Elever og lærere er i det store og hele positive til eksamen med tilgang til Internett.

Lærerne er også positive til nytten av internett på eksamen, men ser utfordringer knyttet til kildebruk og kildekritikk. Et fåtall av elevene brukte mer enn en time på internett under eksamen. Det er ingenting ved eksamensresultatene som tilsier at tilgangen til nettet utgjør verken en fordel eller ulempe for enkelte elevgrupper.

I juni i år skrev Utdanning om elever ved en skole i Oslo som mente jeg urettferdig behandlet fordi de mente at de ikke fikk god nok informasjon vedrørende bruk av hjelpemidler på eksamen.

Saken endte med at Utdanningsdirektoratet uttalte at de kom til å vurdere alle annulleringssøknader som kommer.

 

Gjennomføring og forberedelse

Å gjennomføre eksamen med tilgang til Internett innebærer ikke flere tekniske eller praktiske problemer enn ordinær eksamensavvikling. Det er få indikasjoner på at det er stort omfang av fusk og plagiat under eksamen.

Lærerne ved forsøksskolene bruker i større grad Internett i undervisningen, gjennomfører prøver og heldagsprøver hvor elevene har tilgang til Internett. De har også i større grad fokus på kildebruk og kildekritikk i undervisningen.

 

- Læringen i skoleåret kan bli skadelidende

Sensorene skiller seg ut som vesentlig mer negative til at ordningen har relevans og nytte sammenlignet med de to øvrige gruppene. Dette kan blant annet skyldes at sensorene ikke har vært like tett på forsøket, med unntak av de få som også er lærere ved forsøksskoler.

Det faktum at deler av sensorgruppen skiftes ut og er ny for hvert år, kan antas å påvirke gruppens svar når det gjelder opplevd relevans og nytte. Antagelsen om at en modnings-prosess, i form av økende fortrolighet til eksamensordningen, vil ta lenger tid i sensorkollegiet enn blant lærerne, synes derfor styrket.

Gruppen sensorer som er negativ frykter at bruk av internett kan få elevene til å miste fokus, at det skaper stress, og tar for mye tid, på selve eksamensdagen. Flere sensorer påpeker også at læringen som foregår gjennom skoleåret kan bli skadelidende, dersom eksamensformen blir en lite konstruktiv hvilepute for elevene, snarere enn et nyttig supplement og sikkerhetsnett.

Flere sensorer frykter at det er den førstnevnte effekten som vil gjøre seg gjeldende for mange elever.

 

Videreføring

Et stort flertall av elevene mener ordningen bør videreføres for alle elever, men de mener ikke nødvendigvis at ordningen skal innføres i alle fag. Et flertall av lærerne er helt eller delvis enig i dette, mens sensorene på sin side er mer negative til en videreføring.

Flere av elevene mener at Internett på eksamen særlig egner seg i fag der man innhenter og drøfter dagsaktuelle temaer og der drøfting og refleksjon er sentralt, mens det er mindre relevant i for eksempel fag som naturfag.

Powered by Labrador CMS