Lærere har lært mye om digitale utstyr og læremidler, men i den første perioden med fysisk skole anbefaler forsker at teknologien legges litt bort. foto:

Råd før videre skoleåpning:
– Nå bør lærerne legge bort skjermen

Når skolene åpner bør lærerne legge digitale læremidler litt bort, og bruke tid på å høre om elevenes opplevelse av den digitale undervisningen, mener forsker på teknologi og læring.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis jeg var lærer nå ville jeg bort i-paden og snakket med elevene. Mange lærere opplever nå at de har mistet kontakten med elevene, og at det å prate sammen på Teams ikke er det samme som å møtes i virkeligheten, sier Øystein Gilje.

Gilje er faglig leder for FIKS, enhet for Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen ved Universitet i Oslo.

Der jobber de mye med den digitale utviklingen i skolen. Akkurat nå tror Gilje likevel det er det sosiale som vil være viktig.

Øystein Gilje.

– Fortsatt kan nok lærerne måtte forholde seg til en skoledag som både er fysisk og digital. Den tiden elevene er fysisk tilstede bør lærerne til å lytte og høre om elevenes opplevelse av den digitale undervisningen under koronaen, sier Gilje.

Regjeringen opplyste torsdag at skolene kan åpne for alle elevene fra mandag 11.mai. Den enkelte kommune velger hvordan åpningen skal organiseres.

– Så de neste sju ukene blir trolig like spesielle som de første sju, sier Gilje.

Han tror imidlertid de digitale erfaringene lærere og elever har gjort nå vil komme godt med til høsten.

– Det er ikke nå lærerne skal reflektere over hvordan de kan putte sine erfaringer fra hjemmeskolen inn i praksisen i klasserommet. Men til høsten kommer fagfornyelsen, og da kan lærere gradvis finne tid til å bruke erfaringene de har gjort seg denne våren, i sin nye undervisningshverdag, sier Gilje.

Les også: Handal: – Det blir ikke en normal skolehverdag nå. Det blir korona-skole.

Powered by Labrador CMS