Annonse
Debatt

Lærere må naturligvis benytte tekniske hjelpemidlene og annen tilrettelegging som kan hjelpe alle barn og voksne i en læringssituasjon, skriver Kari H. A. Letrud. Ill.foto: Vicky Johnson, Free images

Lærere og bevisstheten rundt muntlig kommunikasjon

Det har ofte forundret meg hvor liten innsikt en del lærere og foredragsholdere har i hvordan deres egen stemme bærer ut til forsamlingen.

Del side


Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

 

Som kursdeltaker hører vi ikke sjelden forelesere sin: «Jeg trenger vel ikke denne mikrofonen? Dere hører da meg?» Så snakker de kanskje høyt nok i et par setninger. Deretter faller naturlig nok kraften i stemmen.

Som kursholder sa jeg ofte idet vi tok i mot og besvarte spørsmål fra tilhørerne:«Snakk høyt, jeg har grått hår!».  Likevel var det flere som ikke klarte å heve stemmen slik at den bar noen få rader forover.

Er noen lærere så beskjedne i klassene også? 

Lærere må naturligvis benytte tekniske hjelpemidlene og annen tilrettelegging som kan hjelpe alle barn og voksne i en læringssituasjon. 

Kanskje trenger vi alle å bli minnet om betydningen av klar tale både i og utenfor klasserommet.

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!