BI-professor Bård Kuvaas. Foto: Ole Alvik

Professor: Utdanningsetaten i Oslo har forsøkt å påvirke undervisningen

Uanmeldte besøk forstyrrer læringsmiljøet, blant annet ved at det gjør at diskusjonene blir mindre åpenhjertige.

Utdanningsnytt.no 26. september avviser direktør i Utdanningsetaten i Oslo, Astrid Søgnen, at etaten har blandet seg inn i faglige prioriteringer på BI. Jeg har undervist på kurset HRM (Human Resource Management) for skoleledere i Oslo siden 2010.

 

Denne høsten vil ikke kurset bli tilbudt på grunn av for få påmeldte deltakere. Dette, i sin tur, skyldes at BI har valgt å gjøre kurset til et valgfag og å tilby et alternativt kurs. Hvorfor BI har valgt dette, vet jeg ikke. Det har uansett ingenting med kursets kvalitet og relevans å gjøre. Mine HR-kurs på etter- og videreutdanning på BI er blant de som har hatt flest påmeldte studenter og vært fulltegnet år etter år. Det er ikke veldig konspirasjonsteoretisk å tro at BI har valgt å gjøre kurset til et valgfag og tilby et alternativt kurs for å blidgjøre en viktig kunde, altså Utdanningsetaten i Oslo. Men, det kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere. For ordens skyld har jeg meldt fra internt på BI om dette.

I perioden jeg har undervist på HRM for skoleledere har en representant fra Utdanningsetaten i Oslo møtt uanmeldt opp i undervisningen. Det er riktig at Utdanningsetaten har ulike avtaler med BI, men som kursansvarlig er jeg ikke blitt spurt eller varslet om dette. Nå har jeg imidlertid blitt lovet at jeg for framtiden i det minste skal bli informert før slike besøk, om kurset blir tilbudt vel og merke.

 

Slike uanmeldte besøk forstyrrer læringsmiljøet, blant annet ved at det gjør at diskusjonene blir mindre åpenhjertige. Representanten fra Utdanningsetaten sørger også for at deltakerne fra Oslo må skrive seg på en liste. Sannsynligvis for å forsøke å kontrollere at deltakerne møter opp til undervisningen. Paradoksalt nok er det vanligvis slik at flere av deltakerne fra Oslo ikke møter opp etter at de har skrevet seg på listen. Slik listeføring skaper nok en illusjon av å ha kontroll, men ikke effektiv kontroll.

Informasjon om at feil og systemsvakheter også gjelder Osloskolen har jeg fra mange kilder, inkludert en doktorgradsavhandling (Ingvil Bjordal, NTNU) og fra mediene, men mest fra deltakerne på kurset. Kritiske kommentarer til Osloskolen fra dens ledere får jeg typisk i pauser, mens min opplevelse er at skoleledere fra andre kommuner og fylker er mer åpne om problemer i plenum.

 

På siste samling i fjor høst hadde jeg invitert to gjesteforelesere. De administrativt ansvarlige for samarbeidet med Utdanningsetaten sendte meg en irettesettende epost angående den ene av gjesteforeleserne hvor de blant annet skrev at «Vi ble like overrasket som kunden over hvem som kom.» Kunden det henvises til er Utdanningsetaten i Oslo. Som foreleser ser jeg selvfølgelig på dette som forsøk på direkte innblanding i undervisningen, noe jeg for øvrig aldri har opplevd fra andre «kunder» av BI.

Når Søgnen i sitt innlegg også stiller spørsmål ved min vitenskapelige seriøsitet henviser jeg til mine internasjonale publikasjoner innenfor ledelse og HR gjennom den offentlige tilgjengelige databasen Cristin. Jeg kan også nevne at jeg noen uker før det omtalte miniseminaret, der Utdanningsetaten deltok, mottok BIs forskningspris for fremragende forskning de tre foregående årene.

 

 

Powered by Labrador CMS