Medlemsengasjement og kommunikasjon

Takk til Tor Kvinnsland for kritisk debattinnlegg. Kvinnsland er opptatt av medlemsengasjementet og hevder at fagforeningsgløden er på vikende front blant medlemmene.

Publisert

Slike tendenser er alvorlige. Hele vår virksomhet hviler på den forutsetning at medlemmene har tro på å organisere seg og at vi gjennom vårt kollektive engasjement skaffer oss innflytelse.

Så er spørsmålet hvor dekkende Kvinnslands analyse er. Det er jeg usikker på. Jeg tror vi har ulike tendenser. De undersøkelsene vi jevnlig gjør, der medlemmer og tillitsvalgte rapporterer om aktiviteten, tilsier at vi er blant de fagforeninger i Norge med høyest engasjement og tiltro blant medlemmene. Når Kvinnsland likevel beskriver en annen virkelighet, tar jeg det som et signal om at vedvarende innsats er nødvendig for å opprettholde tillit. Og jeg har selv bare det siste året vært på en rekke debattmøter i vår regi med stor deltakelse og høyt engasjement.

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening. Vi er store og vi er stolte av det. Risikoen for å bli topptung vil alltid være der i en så stor organisasjon. Kritikk fra tillitsvalgte og medlemmer er et av de beste botemidler mot akkurat det. Vi skal møte alle henvendelser fra tillitsvalgte som ønsker å besøke hovedkontoret på en positiv måte og gjøre det vi kan for at alle som ønsker omvisning kan få det. I den siste tiden har vi foretatt omfattende ombygninger i våre lokaler. Det har skapt noen utfordringer, men vi skal likevel gjøre det vi kan for å legge godt til rette for besøk.

Det viktigste er likevel å ha gode kommunikasjonslinjer med grunnplanet. Der har Kvinnsland helt rett. Vi jobber mye med det, men kan helt sikkert bli bedre.

Kvinnsland hevder at Utdanningsforbundet er «så å si usynlig» i media. Dette er noe vi følger nøye, gjennom rapporteringer av antallet oppslag der vi er nevnt. Og vi ligger i tetsjiktet. Antallet oppslag i redaksjonelle medier pr 1. november i år er om lag 4000. Det tilsvarer om lag 14 oppslag daglig, i alle ukas sju dager. Dette skyldes en bevisst satsing gjennom eget kommunikasjonsarbeid. Det er en innsats vi skal fortsette med.

19. oktober la vi ut en gjennomgang av det arbeidet vi hittil har gjort i saken om nye kompetansekrav. Denne saken har hatt, og har, svært høy prioritet hos oss. Hvordan vi bør argumentere og hvilke virkemidler vi bør ta i bruk kan alltid diskuteres, også i det videre arbeidet med denne saken. Vi har hele veien lagt vekt på å innhente synspunkt fra mange tillitsvalgte før vi har tatt beslutninger om det. Det skal vi fortsette med. Saken er på ingen måte endelig konkludert. Det er denne høsten fremmet flere forslag på Stortinget om å endre vedtaket. Vi skal gjøre vårt for at de forslagene får oppslutning.

Powered by Labrador CMS