Det finnes mange skoler og kommuner som jobber godt med utfordringer knyttet til bl.a. mobbing, skriver innsenderne. Arkivfoto: Utdanning

Trygg på skolen?

I et intervju hevder professor Erling Roland at skolene ikke vet hvordan de skal håndtere knyttet til mobbing, klasseledelse og atferdsvansker. Vi ønsker å nyansere dette bildet.

I et intervju publisert av NRK Sogn og Fjordane 27.04.2017 hevder professor Erling Roland at skolene faktisk ikke vet hvordan de skal håndtere utfordringer knyttet til mobbing, klasseledelse og atferdsvansker. Vi ønsker å nyansere dette bildet noe ved å peke på at det faktisk finnes mange skoler og kommuner som jobber godt med disse utfordringene. Som ledere av seks ulike PP-tjenester har vi hver for oss møtt gode skoler.

 

Vi har lite tro på kvikkfiks, men vil hevde at det må jobbes systematisk over tid og med tett samarbeid mellom skoleeier, skole, støtteapparat og foreldre. Mange saker kan bli så vanskelige at skolen ikke klarer å håndtere dem på egenhånd. Da er de viktig med et støtteapparat som så tidlig som mulig kan håndtere utfordringen på en best mulig måte.

 

Tusenvis av elever gleder seg og gruer seg til start av nytt skoleår til høsten, og opplevelsen av det ukjente og spenningen rundt dette er ofte den samme. Skolen er forberedt på dette. Opplæringslovens paragraf 9a sier at alle elever i norsk skole skal ha et trygt og godt miljø. Ikke bare objektivt sett, men de skal selv oppleve det trygt og godt. Slik har det vært lenge, men fra 1. august 2017 er elevenes egne opplevelser satt i større fokus, og skolen skal raskt sette i gang tiltak. Dette kalles aktivitetsplikt og gjelder alle ansatte og andre som har sitt arbeid knyttet til skolen.

 

Den gode skolen vi vil løfte fram, har lav terskel for å hente inn den kompetansen som er nærmest. Denne skolen arbeider etter intensjonene i lovverket. De som arbeider der, har kompetanse til å sette i verk gode tiltak og samarbeider tett med pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Hva gjør PPT? PPT er hjemlet i samme lovverk som skolen, i opplæringslovens paragraf 5-6, første ledd, der det står at PPT skal bistå skolen i organisasjons- og kompetanseutvikling. På samme måte er PPTs rolle hjemlet i barnehagelovens paragraf 19. Altså skal PPT fungere som en gratis «konsulenttjeneste» for barnehage, grunnskole og videregående opplæring som enhver kommune og fylkeskommune eier. 

 

Kvalitetskriteriene (Udir, 21.09.2016) for PPT gir føringer for hva som bør kunne forventes av enhver PP-tjeneste i Norge. Blant annet skal PPT være en faglig kompetent tjeneste, være tilgjengelig og medvirke til helhet og sammenheng, samt arbeide forebyggende. At PPT skal være faglig kompetent vil si at PPT har kunnskap om, og evne til, å bistå skolen. Med andre ord skal PPT ha god oversikt, nær kjennskap til og god kommunikasjon med skolen. Det er ikke nok å ha generell kunnskap om skolen. Det er viktig å være så tett på at en kan bygge gode relasjoner. PPT tilfører et annet perspektiv og er ansvarlig for å innhente annen kompetanse ved behov.

 

Det forebyggende arbeidet handler for eksempel om å ha gode og felles system for overganger, tett samarbeid mellom barnehage og skole og de ulike skoleslagene, ha kjennskap til og være oppdatert på barns utvikling og samspill. Det handler om positivt læringsfokus, kunnskap om god skole- og klasseledelse, relasjonskompetanse, tverrfaglighet og godt skole–hjem-samarbeid. Forebygging handler også om engasjement fra skoleeier og skoleledere.

 

Den gode skolen vi kjenner, bruker PPT som en drøftingspartner når tiltak skal utarbeides, iverksettes og evalueres. PPT kan for eksempel bidra til nye perspektiv, observasjon, elevsamtale, foreldremøte og skolemøte. PPT hører hjemme i dette samarbeidet og kan også være en kritisk venn og bidra med et konstruktivt blikk. PPT er pålagt å gjøre selvstendige vurderinger av situasjoner. Den gode skolen vi kjenner, omtaler dette samarbeidet som relevant, nyttig og naturlig. Den gode PP-tjenesten vi kjenner, er tilgjengelig og synlig i skolen. PPT erfarer et tett og godt samarbeid med Fylkesmannen som har klare forventinger til PPT. Fylkesmannen etterspør PPTs involvering og deltakelse i arbeidet med paragraf 9a. PPTs rolle i paragraf 9a er nettopp dette, å bistå skolen i arbeidet for et trygt og godt skolemiljø. For å lykkes må det arbeides på to plan; forebyggende og i form av tiltak. Den gode skolen er opptatt av kvalitet, og en forstår at kvalitet er ferskvare. Skoleeier ser nytten av å bruke PPT i sitt arbeid for å utvikle den gode skolen for alle.

 

Overganger er krevende. Fremdeles gruer og gleder elevene seg for det nye og ukjente, men de er ikke alene. Både skolen og PPT må møte nye utfordringer med evne og vilje til endring. Endringer i opplæringslovens paragraf 9a setter nye krav, men åpner også for nye muligheter for samarbeid til beste for elevene.

 

 Skrevet av:

  • Barbro Finanger Lande, leder PPT Klæbu kommune
  • Aase Bjørg Alme, fagleg leiar PPT Vestnes kommune
  • Svein Ola Lillestøl, virksomhetsleder PPT Ålesund kommune
  • Andres Dahlum, PP-rådgiver for PPT for vgo, Steinkjerområdet
  • Solveig Beate Elvik, fagleg leiar PPT Osterøy kommune
  • Solfrid Stavdal, leiar Storfjord PPT
  • Synnøve Molvær Vågnes, fagleg leiar PPT Sula kommune

 

Powered by Labrador CMS