Det er solid vekst på utdanningsnytt.no. 68 prosent fra 2015 til 2016 og ytterligere 83 prosent hittil i år, skriver nettredaktør Paal Svendsen. Foto: Utdanning

Gledelig vekst på utdanningsnytt.no

Fra 2015 til i fjor økte trafikken på utdanningsnytt.no med 68 prosent. Hittil i år er økningen på ytterligere 83 prosent.

Publisert

Ved utgangen av 2015 hadde utdanningsnytt.no 37.200 unike brukere i snitt per måned. Trafikken kom i hovedsak fra nyhetsbrevene som vi sender ut annenhver uke, men også fra Google og noe fra Facebook.

 

I løpet av 2016 fikk vi flere bein å stå på. Nettsiden ble bedre optimalisert for søk på nettet og vi fikk mye mer trafikk fra sosiale medier. Det førte blant annet til at 2016 ga flere månedsrekorder i tillegg til at samtlige måneder var bedre enn den tilsvarende måneden året før.

Vi fikk flere følgere fra Facebook, noe som er en av de viktigste årsakene til trafikk. Vi økte antall følgere fra rundt 1000 til 8000, og i skrivende stund har vi rundet 10.000. Vi har funnet og inngått avtaler med flere grupper på Facebook hvor vi deler sakene våre, noe som er en god kilde til trafikk.

Ved utgangen av 2016 hadde antall unike brukere økt fra 37.200 til 69.250 i snitt per måned. Det er en solid økning på 68 prosent, noe utdanningsnytt.no fikk hederlig omtale for i kategorien utvikling under Fagpresseprisene i begynnelsen av juni. Juni er forøvrig den beste måneden noen sinne med 154.000 unike brukere.

Det som også er gledelig, er at den oppadgående trenden fortsetter så langt i 2017. Når årets seks første måneder er omme, har månedssnittet økt til 125.000, en ytterligere økning på 83 prosent fra 2016. Dette står i sterk kontrast til da jeg startet i jobben som nettredaktør i 2009. Da lå vi på rundt 15.000 unike brukere per måned.

Men man får ikke vedvarende god trafikk uten å kunne levere godt innhold, noe vi i fagpressen er stolte av å kunne være leverandører av. Når Fagpresseprisene deles ut hver sommer, vises toppen av all den gode journalistikken som publiseres hvert år. Utdanning har blant annet vunnet to gravepriser og en journalistpris de siste årene, og ble nå i juni kåret til årets fagblad.

Nå er det bare å håpe at regjeringen snur og gir fagpressen digital nullmoms slik at redaksjonene gis de samme arbeidsvilkårene som andre medier.

 

I 2016 samlet redaksjonen innholdet fra de fem bladene Utdanning, Bedre Skole, Yrke, Første steg og Spesialpedagogikk på utdanningsnytt.no. Publisering av stoff fra papirutgavene ble organisert og samkjørt, og gjennom målrettet og systematisk arbeid mot sosiale medier opplevde vi et eventyrlig løft på nett.

Nettstedet leverer ikke bare stoff fra papirutgavene. I fjor ble det etablert en fast nyhetsvakt som sørger for en mer regelmessig dekning av nyheter fra dag til dag. Det gjør nettsiden enda mer aktuell. For å sikre kvaliteten på innholdet går vår korrekturleser gjennom alt innhold som legges ut. I tillegg er utdanningsnytt.no oppgradert og modernisert i flere etapper de siste to årene, blant annet for å gjøre den leservennlig for andre skjermer enn den tradisjonelle dataskjermen. Ved utgangen av 2013 kom cirka 20 prosent fra en håndholdt enhet, som nettbrett eller mobil. I dag er dette tallet 70 prosent. Det er også tatt grep som gjør det enklere å jobbe «bak teppet» med produksjonen av nettstoff.

Sommeren har tradisjonelt vært en periode med lite trafikk. I juli 2015 hadde vi 6000 unike brukere. I juli 2016 økte vi til 44.000. Det får vi kalle en solid opptur, takket være systematisk jobbing med publisering av artikler og debattstoff fra bladene, men også en daglig oppdatering av nyheter.

Å være avhengig av trafikk fra Facebook kan selvsagt problematiseres ved å spørre seg hva som skjer hvis Facebook begynner å ta betalt for å publisere innhold fra kommersielle sider eller hva som skjer når Facebook strammer til algoritmene sine slik at denne type innhold ikke blir prioritert i nyhetsstrømmen til brukerne. Dette er utfordringer som preger virksomheten, og som vi følger nøye med på. Vi ser stadig etter nye kilder til trafikk.

 

  • Paal Svendsen er nettredaktør for utdanningsnytt.no.
Powered by Labrador CMS