Ikke ferdighetsmål i barnehagen

Regjeringen vil styrke arbeidet med språk og læring i barnehagene, for å sikre barna god oppfølging og god overgang til skolen. Det skal vi få til ved å bygge videre på det beste i norsk barnehagetradisjon.

 

I stortingsmeldingen "Tid for lek og læring" som vi nylig la frem, er vi tydelige på at læringen skal skje gjennom en kombinasjon av lek og ulike tilrettelagte aktiviteter på barnas premisser.

Den som leser meldingen, vil se at vi eksplisitt gir uttrykk for at vi ikke skal innføre individuelle opplæringsmål i barnehagen. Steffen Handal tar derfor feil når han hevder at vi ønsker ferdighetsmål i barnehagen (Utdanning nr. 6 / 2016 - 1. april).

Vi vet at mange barnehager allerede jobber godt og systematisk med språk og læring i barnehagen, i tråd med signalene vi gir i meldingen. Dyktige barnehagelærere stimulerer barnas iboende nysgjerrighet og lærelyst gjennom kombinasjoner av lek og tilrettelagte aktiviteter tilpasset barnas behov.

Samtidig vet vi at kvaliteten på det pedagogiske arbeidet og innholdet varierer mye fra barnehage til barnehage. Det er dette vi ønsker å ta tak igjennom meldingen og utarbeidelsen av ny rammeplan. Det gir grunn til bekymring når barn som trenger tidlig oppfølging risikerer å ikke bli sett, og en konsekvens er at mange barn begynner på skolen uten å kunne norsk godt nok.

For å styrke arbeidet med språk, vil vi blant annet utvikle en veiledende språknorm. Det vil gi et felles referansepunkt i hvilket språklig grunnlag barna har for å følge ordinær undervisning i skolen. Det aller viktigste er god innsats for god språkutvikling hos det enkelte barn. Målet med normen er å bidra til å bevisstgjøre de ansatte i dette viktige arbeidet. Det skal ikke settes opp resultatmål for enkeltbarnet. Det er derfor underlig at man kan kritiseres for å utvikle et verktøy det er helt frivillig å ta i bruk og som har nevnte formål. 

Vi er enig med Handal i at vi ikke får et godt innhold i barnehagene uten kompetente ansatte. Derfor vil vi at flere ansatte får mulighet til å øke sin kompetanse. I år bruker vi 410 millioner kroner på kvalitets – og kompetansetiltak i barnehagen. Det er mer enn en dobling på tre år. Antall dispensasjoner går nedover og andel pedagoger i barnehagen går oppover. Det viser at de grep vi gjør i barnehagepolitikken virker.

 

  • Birgitte Jordahl er statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
Powered by Labrador CMS