Kunst og håndverk i norsk skole: Et fag under avvikling?
I skoler over hele Norge foregår det en stille omstrukturering. Spesialrom for Kunst og Håndverk tømmes for sløydbenker og symaskiner.
Fortvilte lærere forteller at de har mistet muligheten til å gi elevene et godt tilbud i faget. Hvorfor er det så stille omkring dette? Hvordan er det mulig å avvikle et fagområde som har så sterke røtter i vår skolekultur? Så vidt jeg vet er det ikke gjort noe vedtak om at praktisk estetiske fag skal stenges ned i Norge. Ville det være mulig å avvikle andre fag andre fag, sånn helt i det stille?
Spesialrom og utstyr. Finnes det minstekrav?
Jeg tror de fleste av oss i Norge forventer at det finnes minstekrav til spesialrom og utstyr for praktiske fag. Og hvis undervisningsutstyret er kastet og rommene bygget om – hvor lett er det å bygge det opp igjen? Tror noen at kommunene har penger til det.
En nasjon av kløner?
De fleste barn og ungdommer som vokser opp i dag får ikke tilstrekkelig trening for å utvikle styrken og finmotorikken i sine hender.
Menneskenes evne til konstruktivt, praktisk og skapende tankevirksomhet blir verdiløst når våre hender ikke klarer å utføre det tanken vil.
Det er hendenes ferdighet og evne til å utføre det tanken vil som er grunnlaget alt teknisk framskritt. De som vokser opp i dag får kritisk lite trening å arbeide med hendene. Når vi bearbeider et emne med håndverktøy trener vi opp finmotorikken og styrke i hendene. Men like viktig er det at formsansen utvikles.
Jeg utfordrer vår skoleminister til å komme på banen:
Er denne avviklingen av et fag i skolen en plan han har? Er det mulig for offentligheten å få greie på hva planen går ut på?
- Reidar Knudsen er adjunkt og har gitt ut to lærebøker i Kunst og håndverk: «Gul rød blå» (Universitetsforlaget) og «Mosaikk» Akribe forlag).