Utdanningsdirektoratets forslag til læreplan i norsk

Mange lærere er nok lettet, og ser muligheten for at faget får mindre preg av innsamling.

Utdanningsdirektoratet har sendt forslag til ny læreplan i norsk til Kunnskapsdepartementet. De foreslår en terminkarakter i VG1 og VG2 og obligatorisk eksamen i sidemål etter VG2.  Mange lærere er nok lettet, og ser muligheten for at faget får mindre preg av innsamling. I dag sliter vi med å få tid til nok vurderingssituasjoner. De fleste vil trolig kutte ned på innleveringer. Fordi det blir obligatorisk eksamen i sidemålet etter VG2, kan vi anta at de fleste lærere vil prioritere skriving på sidemålet de to første årene på videregående. 

Hva betyr dette for opplæringen i elevenes hovedmål? Vi kan bare gjette: Kanskje vil nynorskbrukerne miste kontakten med hovedmålet sitt? Kanskje vil bokmålbrukerne miste kontakt med enhver form for norsk? Det er i hvert fall sikkert at en stor del av undervisningen vil handle om bøyning av verb og substantiv.  Elevene vil sannsynligvis føle seg mer fremmedgjort enn noen gang i norskfaget når brorparten skal skrives på en målform de aldri ser ellers i samfunnet. 

I dag er VG2 et tungt år, og det er vanskelig å motivere elevene fordi de må jobbe med tekster fra norrøn tid frem til 1870. Med skriftlig eksamen i sidemål etter VG2 blir det enda tyngre. Det vil ikke være noe elevene kan identifisere seg med dette året, alt vil være gammelt og fremmed. Og likevel håper vi at mange fullfører videregående skole? 

Noregs Mållag vil ha det til at læreplanutkastet er en nedprioritering av sidemålet. Det er det ikke. Bare fordi det brukes begreper som «kortere» om tekstene som skal skrives på sidemål, og fordi undervisningen avsluttes et år tidligere, vil eksamen etter VG2 føre til en økt satsning på sidemålet. Vi har jo ingen annen eksamen å jobbe frem mot dette året, hovedmålsopplæringen vil bli satt på vent. 

Hensikten med revisjonen er at vi skal satse på grunnleggende ferdigheter. Skriving som grunnleggende ferdighet handler ikke om å skrive grammatisk korrekte setninger på to målformer. Skriving som grunnleggende ferdighet må handle om å skape tekster som fungerer i ulike situasjoner. Det må handle om å gi elevene forståelse for sammenhengene de skal kommunisere i, gi dem bevissthet om mottakerne de skal henvende seg til og hvilke ord og tekststrukturer de kan bruke i de ulike situasjonene. Dette er et omfattende arbeid, og da har vi ikke tid til begge målformene. Sidemålet må avvikles.

Powered by Labrador CMS