Kvalitet i skolen - med meg som naturfaglærer!?

Kristin Clemet akker seg over svake resultater i realfagene både i ungdomsskolen og i videregående skole. Vet hun kanskje ikke at "hvem som helst" kan undervise i "hva som helst", spør innsenderen av dette debattinnlegget.

I sin tid ble jeg ansatt i ungdomsskolen med mine universitetsfag, norsk, historie og matematikk, og arbeider nå på en 1 -10-skole. Et par ganger er jeg i årenes løp høflig blitt spurt av rektorer om jeg kanskje kunne tenke meg å undervise i et fag jeg ikke hadde utdannelse i, og like høflig har jeg sagt nei takk og ikke blitt presset ytterligere.
 
Da jeg ble spurt om å dekke naturfagundervisningen på åttende trinn i år, jeg var den nærmeste å spørre fordi jeg kunne "matte", tok jeg det som en fleip og avviste forslaget. Rektor sto på sitt, og til slutt koblet jeg inn Utdanningsforbundet for å kunne få støtte der.
 
Men nei, jobbet man i ungdomsskolen, måtte man være forberedt på å undervise i fagene det måtte være behov for!! I dette skoleåret er jeg da blitt enerådende natur/miljølærer for begge åttende klassene på skolen!!!
 
Jaaaa!! Jeg får ligge et kapittel foran elevene. Dette skaper nok entusiastiske ungdommer som vil få store opplevelser og gløde for faget videre inn i fremtiden. (Tenker jeg henger opp varselplakater i bygningen når jeg skal ha første kjemitime og må mikse skumle væsker.)
 
Kristin Clemet akker seg over svake resultater i realfagene både i ungdomsskolen og i videregående skole. Er det vanskelig å se sammenhengen? Vet hun kanskje ikke at "hvem som helst" kan undervise i "hva som helst"? Pussig nok har vi spesialister i tysk og fransk, men engelskundervisningen kan norsklæreren gjerne ta, og "gym"-læreren eksellerer i "matte".
 
- Og hvilken nedvurdering av fagene. En spesialist på et område må jo føle dette som en grov fornærmelse!
 
Det jeg ønsker å vite, er: Når kom bestemmelsen om "fri flyt" i undervisning og fag i ungdomsskolen? Hvem har ivret for dette nye og fått gjennomslagskraft i Lærerforbundet/Utdanningsforbundet?
 
Hvorfor har ikke dette blitt luftet for medlemmene? Har en avstemning funnet sted? (I hvert fall har ingen på min skole lest eller hørt noe om dette.) Betyr det at universitetsutdannede lærere nå presses ut til fordel for Lærerhøgskolens kandidater?
  

Powered by Labrador CMS