Flytt fokus, Clemet!

Det er å håpe at Clemet flytter fokus og er villig til satse på en bedre, offentlig skole, der både lærere og førskolelærere arbeider sammen, mener innsenderen av dette debattinnlegget.

Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) gikk nylig ut med en uttalelse der de mener det er feil at så mange førskolelærere, ca. 2200 i alt, underviser i småskolen i Norge. I uttalelsen sier Foreldreutvalget også at førskolelærerutdanningen bør styrkes.
 
Det er undertegnede absolutt enig i, også når det gjelder allmennutdanningen.
Det nye læreplanverket innbyr i stor grad til kreativ og inspirerende tenkning rundt nye former for undervisning og tilrettelegging. Videre vektlegges temaorganisert undervisning og lek som svært viktig i småskolen. Når det gjelder fenomenet lek er det ingen tvil om at førskolelærerne innehar en spisskompetanse som allmennlærerne ofte mangler.
 
Leken er en sentral faktor, og, mener noen, fremtidens viktigste ressurs. Som et apropos nevnes bedriftsledere som tidligere år har gått på kurs for å lære om ulike teknikker innenfor ulike områder. De samme går nå på kurs for å lære å leke!
 
Førskolelærerne i dagens skole skal etter Reform 97 ha forpliktet seg til å ta videreutdanning innen en 5-års periode. Denne videreutdanningen, pedagogisk arbeid på småskoletrinnet, forkortet til PAPS, består av 20 vekttall og tilsvarer i så måte det fjerde året i allmennlærerutdanningen.
 
Gjennom denne videreutdanningen skal førskolelæreren erverve seg mye av den kunnskapen som er essensiell for å undervise i småskolen, en faglig, didaktisk tilnærming, ideer til emnebasert undervisning, fagstruktur, m.m. Førskolelærere som innehar denne kunnskapen vil være vel så kvalifiserte som en allmennlærer når det gjelder det å skulle undervise i småskolen.
 
Den generelle debatten rundt skolen i Norge raser stadig videre. Jeg mener at Høyre og Clemet avsporer hele den viktige debatten ved kun å være opptatt av ting som kvalitetssikring og fritt skolevalg, lønn etter innsats og, ikke minst, støtte til flere, underlige, privatskoler.
 
Allmenn- og førskolelærere utgjør til sammen en stor ressursgruppe. Det er vi som sitter på kompetansen og det er vi som sammen bør bli hørt når det gjelder utforming av nye skoleplaner. Det er i så måte å håpe på at Clemet flytter fokus og er villig til satse på en bedre, offentlig skole, der både lærere og førskolelærere arbeider sammen.
 
Det er i det hele tatt et paradoks at det per i dag, i hvert fall når det gjelder i flere av de store byene, er så vanskelig å få arbeid i skolen. Eksempelvis er det i Bergen registrert svært mange pedagoger uten arbeid. Dette gjelder både allmenn- og førskolelærere.
 
Selvsagt er det arbeid til alle der ute. Det er jo det skolen trenger, flere lærere med arbeidsvilje og nye tanker. Et helt sentralt poeng vil være å kutte elevantallet i klassene, opprette flere klasser, ansette flere lærere og våge å bruke penger på skolen!
 

Powered by Labrador CMS