Vilkårlig maktbruk

Det er forståelig om lærerne føler de må ty til en oppstykket, underholdningspreget undervisning for å få den nødvendige ro, mener forfatteren av dette debattinnlegget.

Tenker vi over innholdet i de mange uforpliktende hverdagssamtaler, forstår vi at det er de vanlige temaer som går igjen. Bevisst eller ubevisst unngår vi den konfliktskapende ordveksling. Sies det noe som krever spesiell ettertanke, oppstår ofte en blanding av taushet og aggresjon. Det eventuelt positive i samtalen går dermed tapt.

Velger vi å se slike negative reaksjoner som lærevegring, er dette et fenomen som til en viss grad gjelder oss alle, og som er en del av vår beskyttelsesmekanisme. Vi sorterer automatisk våre inntrykk.

Skolen har ikke hverdagens frihet til å godta eller avvise (unngå) det kjedelige eller uforståelige. Det på forhånd fastlagte program greier bare i liten grad å gjenskape fritidens mange tilbud om atspredelse, og skjult eller åpenlyst oppstår negative reaksjoner. For å motvirke disse foreligger ingen entydige metoder fra lærernes side. Det er forståelig om de føler de må ty til en oppstykket, underholdningspreget undervisning for å få den nødvendige ro.

Blant annet på grunn av fattigdom var de gamle massesamfunn under pisken. Folk lot seg disiplinere med maktbruk og skrevne eller uskrevne lover. I flere hundre år. Helt frem til vår tid godtok derfor skolebarn pugging av Pontoppidans forklaring og andre for dem uforståelige religiøse sentenser.

Moderne kommunikasjon og større velstand har forandret oss alle. På godt og ondt har menneskene fått økt sin makt. Denne blir brukt på forskjellig vis, og altfor mange har flyktet inn i det lettvinte og underholdende. Dette har fulgt med over i skolen og skapt alvorlige problemer.

I en bok sier filosofen Arne Næss at han i løpet av sin skoletid en gang bokstavelig talt nektet å lære fransk, og åpenlyst ga uttrykk for dette overfor rektor. Når en så klok mann som Arne Næss velger å fortelle dette, tør jeg å ta det som en advarsel mot fremveksten av intelligente elevers vilkårlige maktbruk.

Powered by Labrador CMS