Mer ubunden tid

Fire timer ubunden arbeidstid strekker ikke til, mener forfatterne av dette debattinnlegget.

 
 
Som pedagogiske ledere ser vi at de fire timene vi har i ubunden arbeidstid ikke strekker til. Den ubundne arbeidstiden skal brukes til blant annet for og etterarbeid, faglig oppdatering, og uformelt samarbeid med foreldre og det øvrige personalet.
 
Pedagogiske ledere har, i årene som er gått siden den ubundne tiden ble innført, fått større arbeidsmengde. Kravet til skriftlig dokumentasjon er blitt større, planleggingen av det praktiske og pedagogiske arbeidet på avdelingen «spiser opp» de fire timene, og mye av dette arbeidet er administrativt.
 
For at vi ikke skal være for mye borte fra avdelingen, tar vi en masse arbeid med oss hjem. Selv om vi kan gjøre dette i arbeidstiden, føler mange av oss at den tiden vi har på avdelingen sammen med barna, er så viktig at vi ikke kan gå glipp av den. Det er, tross alt, barna vi skal jobbe med, og følge opp. For å kunne gjøre en god jobb med barna, mener vi det er viktig at vi er til stede sammen med dem.
 
Det er mange pedagogiske ledere som er småbarnsforeldre, og planleggingen tar mye av tiden som egentlig skulle vært brukt til egne barn og partner. Det fører ofte til at både kvaliteten av planleggingen, og kvaliteten på samværet med egne barn blir dårligere. Det har ikke vært gjort noe med den ubundne tiden til pedagogiske ledere siden ordningen ble innført, og vi mener at det nå er på tide at det blir gjort noe med situasjonen.
 
 

Powered by Labrador CMS