Mer ubunden tid
Fire timer ubunden arbeidstid strekker ikke til, mener forfatterne av dette debattinnlegget.
Som pedagogiske ledere ser vi at de fire
timene vi har i ubunden arbeidstid ikke strekker til. Den ubundne
arbeidstiden skal brukes til blant annet for og etterarbeid, faglig
oppdatering, og uformelt samarbeid med foreldre og det øvrige
personalet.
Pedagogiske ledere har, i årene som er
gått siden den ubundne tiden ble innført, fått
større arbeidsmengde. Kravet til skriftlig dokumentasjon er
blitt større, planleggingen av det praktiske og pedagogiske
arbeidet på avdelingen «spiser opp» de fire timene,
og mye av dette arbeidet er administrativt.
For at vi ikke skal være for mye borte
fra avdelingen, tar vi en masse arbeid med oss hjem. Selv om vi kan
gjøre dette i arbeidstiden, føler mange av oss at den
tiden vi har på avdelingen sammen med barna, er så viktig
at vi ikke kan gå glipp av den. Det er, tross alt, barna vi
skal jobbe med, og følge opp. For å kunne gjøre en
god jobb med barna, mener vi det er viktig at vi er til stede
sammen med dem.
Det er mange pedagogiske ledere som er
småbarnsforeldre, og planleggingen tar mye av tiden som
egentlig skulle vært brukt til egne barn og partner. Det
fører ofte til at både kvaliteten av planleggingen, og
kvaliteten på samværet med egne barn blir dårligere.
Det har ikke vært gjort noe med den ubundne tiden til
pedagogiske ledere siden ordningen ble innført, og vi mener at
det nå er på tide at det blir gjort noe med
situasjonen.