Morsmålsopplæring er luksus

Morsmålsundervisning tjener ikke til integrering av innvandrere i Norge, mener innsenderen av dette debattinnlegget.

Like før jeg skulle reise til USA for å forske på amerikansk erfaring i integrering av innvandrere, leste jeg en debattartikkel i Aftenposten: "Sosial tilhørighet er grunnleggende for integrering" av Therese Sandrop (Utlendingsdirektoratet). I USA forsket jeg blant annet på det som er grunnleggende for både sosial tilhørighet og integrering, nemlig språkopplæring.
 
Den amerikanske praksisen på området "English as second language" er mangfoldig, men ellers ikke så totalt forskjellig fra den norske praksisen på området "norsk som andrespråk". Med ett påfallende unntak: på de offentlige amerikanske skoler (også på de private som jeg var i kontakt med), er "morsmålslærer" et ukjent begrep.
 
Jeg har vært morsmålslærer selv (har ellers undervist i norsk for utlendinger). Jeg har et barn som har hatt morsmålsundervisning i sju år. Og jeg vil si "tusen takk" til den norske stat for dette tilbudet. Men ut fra mine erfaringer og forskning mener jeg likevel at morsmålsundervisning er en "luksus som vi ikke har råd til" (sitat fra de mange engelsklærere fra USA) og som, etter min mening, heller ikke tjener til integrering av innvandrere i Norge.
 
Når man sier "ikke har råd til", menes det ikke først og fremst penger. Det menes også at morsmålsundervisning som en del av vanlig skolehverdag faktisk setter i gang det motsatte av integrering, nemlig isolasjon og deling til "oss" og "dem" (T. Sandrop).
 
Så vidt jeg vet, trappes morsmålsundervisning noe ned i det norske skolesystemet det siste året. Samtidig bør skolebarn med innvandrerbakgrunn støttes mer med norsk opplæring - individuelle timer med norskundervisning, gjerne med tospråklige lærere, som kan hjelpe barnet med å forstå innholdet i lærebøkene, gi leksehjelp og lignende. Formene kan være forskjellige, men en ting bør presiseres: det skal være undervisning i norsk og ikke i morsmålet.
 
Undervisning i morsmålet bør, etter min mening, overlates fullt til det private: foreldre, hjemmet, nasjonale foreninger osv. - i samsvar med individuelle behov og ønsker og for egen regning.
  

Powered by Labrador CMS