Historieløs russ
Hva er det som gjør avslutningen av 12 års skolegang så meget viktigere enn andre milepæler i livet, spør forfatteren av dette debattinnlegget.
Derfor ble jeg først glad da
utdanningsministeren tok aktivt del i debatten om russefeiringa.
Men jeg ble sørgelig skuffet. Jeg hadde ventet en
klargjøring av ministeren; nemlig den forklaringen vi fikk av
vår norsklærer da vi startet vår russefeiring 17.
mai, to dager før den første eksamensdagen.
Forklaringen fra norsklæreren var
følgende: "Rus er siste stavelse i det latinske ordet
despositurus. Egentlig betyr det en som skal legge av seg hornene,
i overført betydning en som skal tas opp ved universitetet. I
gammel tid ble den som skulle opptas ved universitetet utstyrt med
horn som deretter ble støtt av."
Så derfor sier det seg selv at russetida
faller sammen med eksamenstida. Dette skaper alvor i gleden og
glede over arbeidet.
Den røde lua symboliserer hornene, det
umodne, litt vidløftige som en skal renne av seg, gjøre
seg ferdig med i løpet av den tiden eksamen
pågår.
Når så sensuren er falt, og man vet
at man har bestått prøvene til en høyere utdanning,
er det tid for å samles rundt bålet og la de røde
luene gå opp i flammer. Da kunne en med full rett sette
på seg den svarte lua som et tegn på mer modenhet og
verdighet.
Alt dette synes glemt, og det er kanskje ikke
så farlig. Det gjør likevel all debatt om russ så
meningsløs og vekker så mange interessante
spørsmål. I stedet for å klargjøre noe som
helst ga du, Kristin Clemet, deg med i de voksnes bekymrede kor om
hvordan en best kunne verne russen mot farer og overlistelser. En
slags kollektiv barnepassmentalitet.
Alle disse spørsmålene vil falle
bort, eller svarene falle på plass, i det øyeblikk en
innså at russetid og eksamenstid er to sider av samme sak, og
så lot russen selv ta ansvar for om de vil legge mer iver i
"å løpe av seg hornene" enn å få en god
eksamen. Men her er altså de voksne ute med sitt
"barnepass".
Russetid og eksamenstid må for all del
ikke blandes sammen, ser det ut til. Det kan gå ut over
eksamensresultatet. Hvem vet hva som er viktigst: Å gjøre
noen ekstra sprell mens man ennå er umoden, eller å
få beste karakter til eksamen?
Mitt forslag til deg, Kristin Clemet, er at du
rydder opp i begrepene. De gamle tradisjonene finner en nok ikke
tilbake til. Jeg er også klar over at vi lever i en ny tid,
men da synes jeg også man bør finne nye ord.
Er nåtidens russefeiring utelukkende en
løssluppen glede over å være ferdig med 12 års
skolegang uten noen symbolverdi eller indre mening for øvrig?
Da synes jeg man burde finne et annet navn på denne feiringen.
Hva er det som gjør avslutningen på 12 års skolegang
så meget viktigere enn andre milepæler i livet? Hvis det
da i våre dager kan kalles en milepæl?