Læringens problemer
Hvor mye har vi selv lært i våre liv? spør forfatteren av dette debattinnlegget.
For oss mennesker er livet en gåte. Av
den grunn er det også en gåte for oss hvordan det
menneskelige (humane) læres eller ikke læres. I en
oppdragersituasjon bør vi derfor spørre oss selv hvor mye
vi selv har lært i våre liv. Og videre: Hvordan har vi
lært, og hvem har vært våre læremestere?
Spørsmålet bør også være om vi selv er i
stand til å lære andre, og på hvilken måte
dette kan skje. I motsetning til dette vanskelige emnet er det
lettere å forstå Pavlovs dyreforsøk, og hva disse
gir oss av kunnskaper både om dyr og mennesker. De kan kanskje
forstås som en parallell til skolebarns mekaniske pugging
på grunnlag av ulike former for motivering. I vår teoretisering om skole og
læring må vi i utgangspunktet fastholde at det grovt
sett finnes to uforenlige måter å lære på: Den ene er den såkalte intuitive i
motsetning til den analytiske, den spirituelle i motsetning
til den materielle. I dagligtale kan en kanskje si det
uklare i motsetning til det de flesteoppfatter som grei
tale (det 'naturlige'). På fagspråket kan det sies
å være det reelle i motsetning til det
instrumentelle. Temaet er gammelt og velkjent. Når det
ikke for lengst er utdebattert, skyldes det at vi mennesker er
bundet opp i en ensidig, instrumentelt betinget tenkemåte.
Dette er det 'naturlige' menneskets tenkemåte, som også
er grunnlaget for samfunnets maktstrukturer. I skolesammenheng kan
denne tenkemåte leses ut fra de forskjellige læreplaner
og for øvrig den pedagogiske debatt i sin helhet. Helt til slutt: Hvis en fra skolens side mener
å kunne utvikle elevene i en positiv kultursammenheng, må
en forstå at begrensningene som før påpekt ligger i
de fleste menneskers tenkemåte og i tillegg de kryssende
kultursyn. På den ene side et skolesystem som fra gammelt er
bygd opp på en instrumentelt betinget tankegang, og på
den andre side elever og lærere som i en ny tid ikke finner
fotfeste i sitt daglige arbeid.