Verdifag og verdivalg i utdanningen
Forfatteren av denne kommentaren undrer seg over at høyrestatsråd Kristin Clemet - i en bondevikregjering - har fått aksept fra stortingskomiteens KrF-ere til å ta bort KRL-faget som obligatorisk fag i lærerutdanningen.
Verdier i skolen er imidlertid et hett
politisk tema fra tid til annen. Vi så det senest i vår
hjemlige debatt da statsminister Kjell Magne Bondevik gikk
høyt på banen med en artikkel i Aftenposten ved
tildelingen av midler til et relativt beskjedent prosjekt i regi av
Kristent pedagogisk forbund.
Jeg ble like forundret over statsministerens
engasjement som over de politiske utfallene mot prosjektet.
Forundringen steg da Stortingsmelding nr. 16 passerte statsråd
få uker etterpå. Der var nemlig kultur- og verdifaget
Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap fjernet som
obligatorisk fag i lærerutdanningen, med Kristelig Folkepartis
velsignelse.
Læreplanverk og handlingsplaner
Når politikere vil fremme et eller annet
engasjement, lanseres gjerne handlingsplaner og prosjekter i
skolen. Svært mye av dette er det imidlertid allerede basis
for i læreplanverket og en del av skolens hverdag. Men gjennom
de handlingsplanene som strømmer til skolen, kan lærernes
oppmerksomhet fanges og overstyres, bort fra
kjernevirksomheten.
Mitt poeng er at den beste måten å
arbeide med holdninger på i skolen, er gjennom lærernes
helhetsperspektiv på undervisning og oppdragelse i det
daglige, og som lærerutdanningen forbereder for. (Jeg velger
de gammeldagse begrepene, som imidlertid kan dekke et oppdatert
læringssyn og læringsmetoder.) Det viktigste elementet
for å lykkes i det lange løp, ligger nemlig i
forankringen i skolens generelle og spesielle mål i
læreplanene og at de realiseres.
Verdier i skolen - utfordring
internasjonalt
Verdier i skolen er til tider et hett tema -
også internasjonalt, ikke minst når religions- og
livssynsundervisning debatteres. Det er naturlig fordi skolen er
den viktigste byggestenen i ethvert samfunn. De enkelte lands
religions- og skolepolitikk har lange og dype, ofte smertelige,
historiske røtter, noe nettopp spørsmålet om
religionsundervisning avdekker. Her krysses ofte ideologiske
skillelinjer.
Med økende kontakt og utveksling over
landegrenser og økende livssynsmangfold i det enkelte land,
kreves imidlertid både fornyet refleksjon og endrede tiltak
for å møte utfordringene som dette representerer. Derfor
fikk vi på den hjemlige arena, med L 97, et nytt og
utfordrende fag i grunnskolen, Kristendoms-, religions- og
livssynskunnskap. I 1998 ble KRL-faget en obligatorisk
10-vekttallsenhet i lærerutdanningen for å gi lærere
nødvendig faglig kompetanse til å undervise i dette.
De store konfliktene i verden, som kommer oss
uhyggelig nær, har foruten politiske/etiske implikasjoner
svært ofte også religiøse overtoner. Det er
utvilsomt behov for solid skolering om både religion/livssyn
og menneskerettigheter i samfunnet generelt og i
utdanningsinstitusjoner spesielt. Religions- og
livssynsundervisning trenger ikke først og fremst behandles
som et problem- og konfliktområde, slik tilfellet ofte har
vært i norsk skoledebatt, men som et konstruktivt redskap i
bygging av toleranse, forståelse og ikke- diskriminering.
FN-konferanse om toleranse
Dette var også vinklingen på en
stor, internasjonal konsultativ konferanse om undervisning i skolen
i relasjon til religions- og trosfrihet, toleranse og
ikke-diskriminering i Madrid 23.-25. november i fjor. Konferansen
var i regi av FNs spesialrapportør for Kommisjonen for
menneskerettigheter i spørsmål om religiøs
intoleranse, Mr. Abdelfattah Amor. Mer enn 60 land hadde offisielle
delegasjoner så vel som annen representasjon på
konferansen. Norge var godt representert.
Konferansen hadde et aktuelt anliggende:
Hvordan kan skolens undervisning bidra til en kultur som fremmer
kunnskap, toleranse, forståelse og gjensidig respekt og bidra
til eliminering av diskriminering? FNs rapportør har gjennom
flere år stått for et systematisk arbeid med
spørreundersøkelser og forskning omkring statenes
engasjement i religionsundervisning, (Religious Education).
Spesielt ønsket man å finne hva som gjøres/ikke
gjøres i skolens undervisning verden over for å fremme et
miljø som tjener toleranse og ikke-diskriminering, både i
grunnskolen og videregående opplæring.
Dystert bakteppe
Terrorhandlingene den 11. september, var et
dystert bakteppe for mange innlegg. Sluttdokumentet er en
anbefaling til landene, et bidrag til å eliminere all form for
religiøs intoleranse. Det interessante ved Madrid-konferansen
var, overraskende nok, tilskyndelsen til å finne akseptable
ordninger for at man i skolen kan formidle kunnskap, skape
forståelse og arbeide med holdninger. Målet er bl.a.
å nedbygge fordommer og vrengebilder, for ikke å si
fiendebilder. Utdanningens innhold må foruten å være
i overensstemmelse med menneskerettighetene, ha menneskerettigheter
som tema.
FN-konferansen anbefalte bl.a.: "Oppmuntring
av de som er engasjert i undervisning til å kultivere respekt
for religion og tro, og gjennom det fremme gjensidig
forståelse og toleranse", (7.b). Dokumentet viser til at det
er på grunnskolens og videregående opplærings trinn
at holdninger påvirkes og at prinsippene om kunnskap, dialog,
forståelse, respekt og ikke-diskriminering på bakgrunn av
religiøs tro eller livssyn må innarbeides i
opplæringen. Det er et krevende prosjekt og helt i tråd
med våre nasjonale utdanningspolitiske mål og
læreplaner. Undervisning i religion og livssyn trenger
samfunnsmessig aksept, men også kunnskapsrike og kompetente
lærere.
Endringer i lærerutdanningen
Blant annet på denne bakgrunnen bør
de foreslåtte endringene i den nye lærerutdanningen
interessere. Allmennlærerens dager er nå talte. Kravet om
større fordypning i undervisningsfagene, i alle fall på
noen trinn, knesettes. Det får konsekvenser for
lærerutdanningen. Både institusjoner og studenter
får større frihet, men myndighetene slipper ikke taket
helt. Det foreslås et begrenset obligatorisk innhold: i to av
fire år skal det fortsatt gis undervisning i fagene
pedagogikk, norsk og matematikk, (et halvt års fordypning for
hvert fag).
Dessuten skal et halvt års studietid
deles mellom tre emneområder: grunnleggende lese-, skrive-, og
matematikkopplæring, profesjonskunnskap samt et kurs kalt
kultur og verdier. Studenter må for øvrig se hva
grunnskolen trenger for også i de øvrige studieår
å rette seg inn mot relevante fag og nødvendig
fordypning. Kommunene må sørge for å ha
nødvendig kompetanse ved nyansettelser og videreutdanning.
Høgskolene må tilby relevante og interessante
studietilbud i grunn- og videreutdanning.
Konsekvenser for KRL
Summen av obligatoriske fag reduseres i den
nye modellen, herunder Kristendoms-, religions- og
livssynskunnskap, (KRL), som bl.a. forbereder for KRL i
grunnskolen. Det er etter mitt syn beklagelig og uklokt, også
på bakgrunn av de internasjonale anbefalingene. Et fag med en
så vidt stor betydning og aktualitet bør være
obligatorisk og ikke overlates til det frie valg.
Verdi- og kulturfaget KRL er minst like
sentralt og uoppgivelig som matematikk og krever faglig fordypning
i like stor grad. Samarbeidsregjeringens kompromiss, "Kultur og
verdier", kan nok gi en smakebit av viktige utfordringer, men det
vil gi liten faglig basis for å håndtere de samme
utfordringene. Det må være et mål at Norge skal
lykkes med KRL som brobygger i grunnskolen. Det er et skjørt
eksperiment med betydelig internasjonal interesse.
Solid faglig basis
Forutsetningen for å lykkes er at skolene
har lærere med en solid faglig basis. Det viser både
høyesterettsdommer Erik Møses utredning i forkant av
beslutningen om innføring av KRL, og den forskningsbaserte
evalueringen som Stortinget ba om. KRL er et nytt fag. Det tar tid
å utvikle faget, også fagets didaktikk. Muligheten til
fagutvikling ved de statlige høgskolene vil reduseres
betraktelig. Departementets stikkord for den nye
lærerutdanningen er "mangfoldig, krevende og relevant".
Det undrer meg at høyrestatsråd
Kristin Clemet, som vektlegger kunnskap - og det i en
bondevikregjering, har fått aksept fra stortingskomiteens
KrF-ere til å ta bort KRL-faget som obligatorisk fag i
lærerutdanningen, et fag som i sin egenart er "mangfoldig,
relevant og krevende". Er det politiske løpet kjørt?