Unyansert og tendensiøst om mobbing

Innsenderne av dette debattinnlegget mener at Utdanningsforbundet burde tatt kraftig til motmæle mot avisoppslag om at lærerne er de verste mobberne.

Medlemmene i utdanningsforbundet ved Hauger skole i Bærum mener Aftenpostens oppslag om at lærere mobber elevene er unyansert og tendensiøst.
 
Avdelingsdirektør Anne-Berit Kavlie ved seksjon for dokumentasjon og analyse ved Læringssenteret forsøker å gi en saklig kommentar ved å understreke at elevutvalget baserer seg på frivillig deltakelse og ikke umiddelbart kan brukes som en representativ undersøkelse. Men i neste avsnitt slår hun fast at undersøkelsen indikerer at lærernes mobbing av elevene er et stort problem.
 
Helga Hjetland burde ha avvist påstanden med å forklare begrepet mobbing. Det at enkeltelever opplever ubehag i en konfrontasjon med en lærer, er ikke det samme som at læreren mobber eleven. Vi trodde at begrepet mobbing betydde noe mer for lederen av Utdanningsforbundet enn at enkeltelever opplever kortvarig ubehag.
 
I en tid da lærerens status og rekruttering av unge mennesker til læreryrket er viktige temaer, synes vi det er sårt å bli uthengt som mobbere i et så stort format som i Aftenposten.
 
Det var et uventet angrep på lærerstanden. Vi har ikke registrert at "våre folk" har forsøkt å rette opp inntrykket som avisen forsøkte å gi; at lærerne er de verste mobberne. Vi hadde ønsket at noen i Utdanningsforbundet tok kraftig til motmæle mot presentasjonen av den undersøkelsen, både måten den var gjort på og konklusjonene som ble trukket.
 

Powered by Labrador CMS