Språktester er nødvendige
Språktester er nødvendige, men de må følges opp med tiltak, mener innsenderen av dette debattinnlegget.
En slik tittel og en slik påstand som den
i nr. 1 ("Språktester tildekker mer enn de avklarer", sidene
34 og 35) må få en reaksjon: På skolen opplever vi
ofte at lærere henviser tospråklige elever til oss med
henvisningsgrunn "dysleksi?". "Han snakker jo så godt norsk,"
blir det sagt. Undersøkelser og prøver som vi foretar,
viser imidlertid at det ikke står så bra til med
norskkunnskapene.
Peder Mikkelsen sier også at det er
ergerlig at årene går uten at elevene får hjelp til
å forebygge problemene. Dette er de samme tankene vi har gjort
oss når vi har fått henvist tospråklige elever i 4.
og 5. klasse og i ungdomsskolen med spørsmål om dysleksi,
og det viser seg at norskkunnskapene har vært til dels
svært svake.
Vi bestemte oss derfor for å gripe tak i
spørsmålene som reiste seg. Hvis vi ved enkle prøver
som allerede foreligger, kan finne ut noe om hva som ofte er
vanskelig å lære, og så tar tak i det i 1. klasse,
mener vi at vi kan spare dyrebar tid for elevene.
Vi har startet en prosess som, i samarbeid med
lærere og assistenter, tar sikte på å forhindre
eventuelle problemer senere. Elevene blir samlet i små grupper
av dem som trenger ekstra trening, både tospråklige og
elever med norsk som morsmål. I tillegg til at klassen
får låne materiell som logopedtjenesten har fått
midler til gjennom SAMTAK, har vi utarbeidet et idéhefte som
skal lette arbeidet for allerede belastede lærere.
Vi er selvfølgelig enige i Lise Iversen
Kulbrandstads synspunkter i den samme artikkelen. Det er
nødvendig med mer kunnskap om både tospråklighet og
norsk som andrespråk. Dette må det arbeides mer med i
førskole- og allmennlærerutdannelsen.
Vi anser barnehagen som svært viktig i
forhold til språkutviklingen. Testing uten
påfølgende tiltak har imidlertid liten verdi. Fremdeles
er det mange barn som ikke kommer i barnehage, og vi mener derfor
at det er viktig å forsøke å ta tak i problemene fra
1. klasse. Jo høyere elevene kommer oppover i klassene, desto
større blir kravene til formelle norskkunnskaper. Vi har ikke
tid til å vente på det perfekte program for testing og
tilrettelegging for læring som eventuelt kommer!
(Innlegget er forkortet. Red.)