Look to Denmark
Elevene konsentrerer seg om de "viktige" ting i livet; kjæresten og førerkortet, mens lærerne kverner ved kateteret, skriver Utdannings debattredaktør i denne kommentaren. Han mener norsk skole kan lære mye av Danmark.
I en pamflett utgitt på eget forlag tar
Flock et krast oppgjør med skoleutviklingen. Her får
Reform 94 gjennomgå. I et språk som er langt fra
lektoralt hudfletter han elever og skoleadministrasjon på en
måte som gjør det litt vanskelig å ta ham helt
alvorlig. Det er likevel ikke vanskelig å følge ham i
hans kritikk av innføringen av Reform 94. Det er sagt og
skrevet mye om Gudmund Hernes' rolle i denne sammenhengen. Vi vil
her bare peke på at Hernes kunne lært litt av sin
forgjenger Helge Sivertsen. Han forsto at skulle han få til en
så stor reform som niårig skole var den gangen,
måtte han ha lærerne med seg. Flock representerer den
lektorgenerasjonen som Sivertsen elegant hoppet bukk over.
I Danmark har den akademiske tradisjonen hatt
bedre vilkår enn her hjemme. Derfor er ikke Bugge / Harder
like rasende på utviklingen som Flock. Men de stiller
ubehagelige spørsmål i boken "Skolen på frihjul. Om
lærerrollen og det forsvundne elevansvar". Det må snus
på rollene i videregående skole, mener de blant annet.
Elevene må ta tilbake ansvaret for å lære noe.
Lærerne må stå sammen og kreve noe av elevene.
Forfatterne sender ut positive signaler til de unge og begrunner
hvorfor skolen blir et uutholdelig sted både for lærere
og elever dersom de ikke tar ansvar for hvert sitt og ikke blander
rollene.
Elevene i dagens skole har helt mistet
ansvaret for det som skjer i undervisningen. Trass i alle gode
intensjoner om "eleven i sentrum" er det lærerne som tar seg
av undervisningen. Samtidig har elevene det mer travelt med å
konsentrere seg om de "viktige" ting i livet; kjæresten,
klikken, førerkortet og jobben på Rimi, Rema eller Mega.
De vil gjerne lære, men det skal være intravenøst.
Og i frykt for å få rykte på seg som dårlig
lærer, "forfaller lærerne stikk imot alle pedagogiske
hensikter - til å stå og kverne ved kateteret".
Elevene må få utfordringer som i
arbeidslivet. Her oppfører de seg perfekt og kommer aldri for
sent.
Ved den skolen Bugge arbeider, har hun
gått sammen med kollegene om å få elevene til å
skrive under på om de har gjort leksene. Hvis ikke, tillater
lærerne seg å la være å trekke dem med i
undervisningen den dagen. Norsk skole er i stadig forandring.
Derfor er det viktig å lytte til dem som har synspunkter som
kan være med å gi våre unge en bedre skoledag. At
norsk skole i øyeblikket framstår som hakket mer
byråkratisk og kontrollert fra oven enn den danske, er
sannsynlig. Derfor kan det være bra å se litt utenfor
våre snevre grenser en gang iblant.