Hva skjedde med førskolelærerne?

Hvor ble det av satsingen på førskolelærerne i årets oppgjør? spør innsenderen av dette debattinnlegget.

Jeg var på fylkestariffkonferanse i slutten av januar. Her var det mye fint folk til stede, til og med sjefen sjøl, Helga. Det var stor enighet om at nå var det førskolelærerne som skulle prioriteres i år. De som var klarest på dette, var faktisk folk  med bakgrunn fra Lærerforbundet. De var ikke klar over at forskjellen var så stor. Og Helga presiserte at denne satsningen ikke bare var en oppgave for førskolelærerne, hele organisasjonen skulle stå bak.
 
Det påfølgende nummeret av "Utdanning" var lystig lesing for en førskolelærer, alle fylkeskonferansene hadde kommet til samme konklusjon  og lederen skrev "Førskolelærerne må øverst på pallen".
 
Hvordan gikk det så? Første overraskelsen kom torsdag 14. februar. I Dagsnytt, NRK kunne jeg høre at Utdanningsgruppenes Hovedorganisasjon (UHO) hadde hatt tariffkonferanse med statsråd  Victor Norman til stede, og at de ville kreve mellom 50 000 og 100 000 for sykepleiere, politi og lærere. Punktum! Ikke ett ord om førskolelærere. Ja, ja, tenkte jeg, dette er vel som for to år siden da Norsk Lærerlag prøvde å fremheve førskolelærere i alle sammenhenger, men journalistene var kun interesserte i lærere.
 
Jeg ble mer i tvil da neste nummer av "Utdanning" dumpet ned i postkassen. I reportasjen fra tariffkonferansen 14. februar sto det ingen ting spesielt om førskolelærerne (men vi var nevnt i noen bisetninger ) : Hadde heller ikke journalisten i fagbladet vårt oppfattet hvem som skulle øverst på pallen i år? Denne forklaringen var for usannsynlig. Skuffet måtte jeg bare konstatere at "prioriteringen" antakelig kun var ment til internt bruk.
 
Utdanningsforbundet har nå lagt fram kravene til vårens oppgjør. Det eneste tallfestede kravet. er at alle medlemmer skal øke med fem prosent fra 1. mai. Dette er ikke prioritering, dette  er det motsatte. Prioritering vi si at man setter noe høyere enn noe annet .Et prosentmessig likt tillegg vil si at forskjellen i kroner vil øke. Fem prosent av et stort beløp er mer enn fem prosent av et lite beløp.
 
Likeså interessant som å se på kravene, er det å se på hva man ikke krever. spør du en førskolelærer hvilken lønnsutvikling hun husker, er svaret som regel enkelt: Førskolelærerlønna opp på lærernivå og styrerlønna opp på rektornivå. Til det statlige oppgjøret har man, som vanlig, sammenlignet utviklingen med privat sektor. Skal man ta førskolelærerne på alvor, må man begynne å sammenligne kommunal med statlig sektor.
  

Powered by Labrador CMS