Humor er en alvorlig sak
Humor er bortimot det mest subjektive menneskelige fenomen som finnes, og kan ikke programfestes i en læreplan, skriver forfatteren av dette debattinnlegget.
Av alle selsomme ting som skjer i norsk
skolevirkelighet i dag. tror jeg dette må "ta kaka". Det
påpekes i Utdanning at "humor nesten ikke er omtalt i
læreplanen for grunnskolen, enkelte vil kalle humoren
fullstendig fraværende."
Humor - hva er det? Det er vel det bortimot
mest subjektive menneskelige fenomen som finnes og kan ikke
programfestes i en læreplan?
Humor henger sammen med det mennesket som
"fremfører" den; det er enkelte mennesker som forteller de
mest banale historier og folk "dør" av latter; en annen kan
fortelle nøyaktig det samme og man leer ikke på et
øyelokk en gang - for ikke å si en lattermuskel. Humor
har noe med tilhørighet å gjøre, kulturell,
geografisk, sosial --.
Man ler ikke av de samme tingene i Bergen og
Østerdalen - stort sett. Jeg leste en gang noen "morsomme"
historier fra hele landet. En fra Østerdalen var om en mann
som falt i Glomma under fløtingen. Det hendte ikke noe,
bortsett fra at han falt i vannet og jeg tror ikke han sa noe
heller. Det syntes ikke jeg, som er fra Bergen, var noe særlig
morsomt.
Tilbake til det subjektive. Jeg vil fortelle
om en personlig opplevelse som har med humor å gjøre.
For mange år siden, da jeg arbeidet i
skolen, tok jeg en sommerjobb som guide på en hurtigrutetur
til Nord-Norge, og etterpå til Danmark, for en gruppe
amerikanske high school-elever. Lederne for gruppen var et
nokså ungt ektepar fra Utah. Den siste dagen kom fruen med et
rankingskjema der jeg kunne lese deres vurdering av min innsats.
Her var forskjellige kategorier som engelskkunnskaper, kunnskaper
om land og folk m.m.
Jeg tror jeg scoret sånn noenlunde bra
på de fleste, men det jeg husker spesielt godt var rubrikken
der det sto "sense of humour". Her fikk jeg null uttelling! Det var
virkelig interessant, for for meg hadde samme dame nøyaktig
samme uttelling. Det subjektive igjen.
Hvordan kan man da operere med begrepet humor
som om det var en fast og absolutt naturlov? Som Arkimedes` lov
eller den lille multiplikasjonstabellen og nedfelle dette i en
læreplan for skolen? Stakkars barn, sier jeg.
NB! Hvis stiftelsen av NFFPH er en
aprilspøk, må dere ha meg unnskyldt!