Best å late som ingenting

Det er knapt mulig å åpne en norsk avis uten å finne en artikkel med søkelys på det som skjer i norsk skole. Både riksaviser og lokalaviser har mye skolestoff og følger det som skjer på godt og vondt.

Oftest blir det negative overskrifter, og i mange av tilfellene er det foreldre og elever som reagerer på budsjettkutt, manglende vedlikehold, trange lokaler og dårlig inneklima. De kraftigste protestene er kommet i Oslo, men omtrent like sterke signaler er kommet andre steder i landet. Dette skjer samtidig som både Høyre og de fleste andre partiene sier at skole har topp prioritet.
 
For Utdanningsforbundet og de mange tusen tillitsvalgte rundt om i by og bygd, er det umulig å forholde seg nøytralt eller passivt til alt dette. Både fordi det i stor grad handler om de materielle forutsetningene for å lage en god skole, og fordi det handler om medlemmenes arbeidsforhold.
 
Vi kjenner ingen som er interessert i å tegne et svartest mulig bilde av situasjonen i norsk skole, det handler aller mest om en rett og en plikt til å si ifra om kritikkverdige og i mange tilfeller direkte helsefarlige forhold. Samtidig vet vi at lærere og skoleledere har en sterk og grunnfestet yrkesstolthet - de er seg bevisst at de har en av de aller viktigste og krevende jobbene i samfunnet.
 
I Dagsavisen i dag sto politikere fra ulike partier og enkelte fagfolk frem og beskyldte Utdanningsforbundet for svartmaling, for krisemaksimering og for å ha satt seg selv på sidelinjen. Vi er ikke sikre på hva som gjorde sterkest inntrykk av uttalelsene som kom på trykk, men vi tror Trine Skei Grande fra Venstre tok prisen. Når hun sier at hun aldri har deltatt i en debatt om skolens innhold der Utdanningsforbundet har stått bak, vet vi ikke om vi lever i samme verden. For dette er jevnlig tema, både på kurs og konferanser i regi av Utdanningsforbundet og i regi av Bedre Skole - som forbundet eier.
 
Samtidig er det nesten umulig å snakke om skolens innhold uten å komme inn på ressurssituasjonen. For eksempel når elever ikke kan ha skolekjøkken fordi skolen ikke har råd til å kjøpe inn mat. Skal vi tro enkelte politikere, er det best å tie stille om slike forhold og late som ingenting. Smilekurs kan kanskje være et alternativ.
  

Powered by Labrador CMS