Spillpedagog John Arne Gaard Nilsen med åttendeklassinger ved Reveheim skole i Stavanger.
Spillpedagog John Arne Gaard Nilsen med åttendeklassinger ved Reveheim skole i Stavanger.

Slik kan du bruke dataspill i undervisningen

Spillpedagog John Arne Gaard Nilsens tips til hva du trenger og hvordan du kommer i gang

Publisert Sist oppdatert

Utstyr:

Utstyret må ikke være fancy, bruk det du får tak i!

Med konsoller som Playstation, Xbox eller Nintendo Switch kan man spille felles i klassen hvor kontrollen går på omgang mellom noen elever. Med Chromebook kan man kjøre spill i nettleseren. Til eldre datamaskiner med Windows finnes mange, grafisk «lette» spill.

Forberedelse:

Som lærer må du bruke minst et par timer til å sette deg inn i et spill, teste det ut og bruk din pedagogisk trente fornuft til å vurdere hva det kan brukes til i undervisningen.

Gjennomføring:

Læreren som ønsker å bruke spill i undervisningen må sitte i førersetet. Det hjelper ikke å finne et ferdigstilt opplegg og gi det til elevene, læreren må, som alltids, være på plass for å sikre at en lærer noe av å spille.

Man slutter aldri å være en pedagog, spill er et verktøy for undervisningen din og må brukes som et verktøy.

Som pedagog har man et ansvar at spillesesjonene blir læringsbaserte, med andre ord at det er læring man driver med gjennom bruk av et verktøy, som i dette tilfellet er et spill.

Det er lett å gå på en smell når man finner et kjekt spill med mye godt innhold og tenker at her skal eleven få lære mye fra spillet, men en må være obs på at en risikerer at elevene egentlig bare lærer seg å spille spillet veldig godt.

Læreren må gjøre et forarbeid med å forklare målene for spillingen, kriteriene for at de skal lære noe og måten de skal bruke spillet på hvis man ønsker å sikre læringsutbytte som er faglig og ikke bare av spillet selv.

Etter en spillsesjon må man ha en solid gjennomgang av spillet for å se hva elevene har fått med seg, og hvilke tanker de har. God refleksjon i etterkant av spillsesjonene er nødvendig for å sikre at læringsutbytte er der, men og at de selv forstår meningen bak spillingen og at eventuelle tanker de har rundt spillet får kommet frem.

Siden spill er taktile så vel som audiovisuelle, er sjansen større for at læringen forsterkes.

Hjelp å få:

På nettet finnes mye god hjelp fra lærere med erfaring fra spill i undervisningen: www.spillpedagogene.no www.iktogskole.no (privat blogg av Odin Hetland Nøsen, Spillpedagogene)

Her får man mange gode diskusjoner på bruken av spill i undervisning fra folk med mange års erfaring i forskjellige fag og på forskjellige nivå.

Se også http://playspent.org. Spillet «Spent» kan testes ut uten mye forarbeid eller spilletid i timen og passer både i engelsk, samfunnsfag og religion. Det går ut på å holde ut i en måned som amerikansk borger på minstelønn og ta ulike dagligdagse valg som blir vanskeligere og vanskeligere budsjettmessig.

Og husk:

Læreren som ønsker å bruke spill i undervisningen må sitte i førersetet. Det hjelper ikke å finne et ferdigstilt opplegg og gi det til elevene, læreren må, som alltids, være på plass for å sikre at en lærer noe av å spille.

Man slutter aldri å være en pedagog, spill er et verktøy for undervisningen din og må brukes som et verktøy.