Tidens borg utfordrer elevene steg for steg. Oppgavene i spillet øker stadig i vanskelighetsgrad. Ill.foto: Paal Svendsen

Elever kan lære utholdenhet

Et forskerteam i Sverige har utviklet historiespillet Tidens borg. Erfaringen er at spillet i forbausende stor grad er egnet til å styrke svake elevers utholdenhet og pågangsmot.

Hvordan hjelpe de elevene som er så sikre på å mislykkes at de gir opp før de får begynt? Det ville forskerteamet ved Lunds og Linköpings universiteter finne ut av, og de utviklet historiespillet Tidens borg som de konfronterte barna med. I to til tre uker observerte de 108 elever i alderen 10 til 12 år når de spilte spillet i historietimene.

Professor Agneta Guiz ved Lunds universitet sier ifølge forskning.no at spillet viser at utholdenhet ikke er en personlig egenskap vi er født med, men at utholdenhet faktisk kan læres.

Tidens borg utfordrer elevene steg for steg. Oppgavene i spillet øker stadig i vanskelighetsgrad. En figur i spillet interagerer med spillerne og avkrever dem begrunnelser for valgene deres.

Erfaringene med Tidens borg har vært så positive at forskerteamet tidligere i år deltok på den internasjonale konferansen London Festival of Learning 2018, der de presenterte spillet og forskningsprosjektet det inngår i.

 

Powered by Labrador CMS