Barnehagelærer Karla Klippel.
Barnehagelærer Karla Klippel.

Daglige e-poster til foresatte, klesvask og vask av do er blant oppgavene for barnehageansatte i Australia

Barnehagelærer Karla Klippel i Australia gjør alt fra å vaske do til å lære barna empati gjennom kaniner.

Publisert   Sist oppdatert

Barnehagen ligger i et fredet bygg fra 1900-tallet i en rolig sidegate i St. Kilda, et kvarter fra Melbourne sentrum. Alle hjelper til der det trengs, og selv de «kjedeligste» oppgavene som å rengjøre toalettene eller å vaske klær fordeles likt mellom alle ansatte.

– Hvem som gjør hva, er avhengig av enkeltpersoner. Folk har forskjellige styrker og egenskaper, og vi vil at alle skal kunne bidra med det de kan best, sier styrer Madeleine Clarke. For å kunne jobbe i australske barnehager må man ha minst seks måneders utdanning, som gir sertifikat 3. Dette er et krav i den offentlige rammeplanen, National Quality Framework (2012), som skal sikre god utvikling for australske barn.

Styreren forteller at det å undervise, passe på og se etter barn er et stort privilegium, og mener derfor at dette minstekravet er veldig bra. I hennes barnehage har alle ansatte minst ett års utdanning og jobber for å få enten diplom eller bachelorgrad i barnepedagogikk.

Barnehagen har to små kaniner, for å lære barna, som Eva, hvordan de både tar vare på dyra og hverandre
Barnehagen har to små kaniner, for å lære barna, som Eva, hvordan de både tar vare på dyra og hverandre

Kaniner for å lære empati

Hver uke bytter både assistenter og avdelingslederen på å ha ansvar for to små kaniner i bakhagen, i tillegg til å ta med barna ut for å besøke dem.

Clarke forklarer at barna lærer empati ved å ta vare på dyrene.

– Hvis vi kan lære barna å passe på dyr, vil de samtidig lære hvordan de kan passe på hverandre. Det passer godt sammen med filosofien vår om å vare på naturen rundt oss, sier Clarke.

Avdelingslederne har i tillegg ansvar for hva barna lærer hver dag, og å dokumentere læringsprosessen. De skriver en daglig refleksjon, som blir sendt til barnas foreldre på e-post, og har en ukentlig vegg-plan der de dokumenterer aktiviteter. Avdelingslederne må også skrive en personlig refleksjon, hvor de reflekterer over hva som kan gjøres annerledes, eller forbedres.

Australia

• Ulike yrkesgrupper: Styrer, assisterende styrer, barnehagelærer, assistenter og kokk.

Utdanning: Early Childhood Teacher (4 års utdanning), barnehagepedagog med diplom (1 års utdanning) og assistent med sertifikat 3 (6 måneders utdanning).

Månedslønn: Varierer ut fra utdanning og erfaring. Barnehageassistenter (med sertifikat 3) tjener i snitt 23 512 NOK (3400 AUD). En barnehagepedagog (med diplom) tjener 27 660 NOK (4000 AUD), mens en Early Childhood Teachers lønn varierer fra 33 900 NOK (4900 AUD) til 44 950 NOK (6500 AUD) ut fra erfaring.

Antall voksne per barn: 1:4 for barn under to år, 1:5 for barn fra to til tre år og 1:5 for barn fra tre til fem år.

Antall barnehagelærere: I denne barnehagen: 18 ansatte, 2 med bachelor (Early Childhood Teacher), 13 med diplom (barnehagepedagoger) og tre med sertifikat 3 (barnehageassistenter).

Soverutiner: Barna sover inne på madrasser. Er været fint, sover de ute.

Arbeidstid: Første skift 7.15–15.45. Andre skift: 10.00–18.30.

Åpningstid: 7.30 til 18.30

Kilder: Styrer Madeleine Clarke i barnehagen A Step Ahead og Australian Children Education and Care Quality Authority: www.acecqa.gov.au.

Karla Klippel er både avdelingsleder og assisterende styrer. Hun er størsteparten av dagen sammen med barna, men har også ansvar for papirarbeid.

– Jeg kjeder meg ikke et sekund, og det er noe av det beste med å jobbe med barn. Men ofte må jeg være to personer på samme tid, og det kan være krevende, sier Klippel.

Daglig leder Madeleine Clarke tilbringer mesteparten av dagen sammen med Eva (t.h.) og de andre barna, i tillegg til å ta seg av kontorarbeid
Daglig leder Madeleine Clarke tilbringer mesteparten av dagen sammen med Eva (t.h.) og de andre barna, i tillegg til å ta seg av kontorarbeid