Disse barna er ferdig med 1. klasse og har fått tett oppfølging av overgangslærer Johanna Lier. Lea (t.v.) Samawada og Eine. Foto: Eva Groven

De har samme læreren i barnehagen som på skolen

Barnehagelærer Johanna Lier er to dager i uken i barnehagen og to dager i uken på en skole, i Asker. Hun har tittelen overgangslærer.

Publisert Sist oppdatert
Det var Johanna Liers ide som startet det hele. Foto: Eva Groven

For sju år siden hadde Johanna Lier femårsgruppen i barnehagen, det hadde hun hatt i mange år. Dette året tenkte hun at det hadde vært best for noen av de barna hun hadde at hun ble med dem litt på skolen.

– Jeg kjente på meg at flere av de barna trengte noe mer. Det ville ikke være nok for dem med den informasjonen som blir gitt i en overgangssamtale. Jeg måtte finne på noe. Heldigvis for meg så tente både min leder i barnehagen og rektor ved skolen på ideen min, forteller Lier.

Hun jobber ved Hagaløkka skole i Asker. Skolen har om lag 60 prosent flerspråklige barn. Da Johanna startet, var dette en prosjektstilling, nå har ordningen blitt permanent.

God start og slutt

Å få til en god start på skoleløpet kan være avgjørende for utviklingen på skolen.

– Det er en stor overgang å begynne på skolen. De skal huske å rekke opp hånden før de skal snakke og flere andre ting som ikke er vanlig i barnehagen. Men en skal ikke heller glemme at en skal slutte i barnehagen. Det å få en fin avslutning er også viktig, sier barnehagelærer Johanna.

Enkelte barn er engstelig for å begynne på skolen.

– Har du noen råd til de som gruer seg til skolestart?

– Det er lurt å dra på besøk til skolen en skal begynne på. Bare det å ha vært en tur i skolegården kan virke tryggende på enkelte. En behøver ikke å kunne å lese, det skal en lære på skolen. Men kan en å skrive navnet sitt er det ofte forbundet med mestringsfølelse, forteller Johanna.

Landets eneste

Inspektør ved Hagaløkka skole Hilde Holter mener at skolen har fått en bredde og styrke ved å ha en overgangslærer.

– Johanna er en varm og raus person, men den dagen hun eventuelt slutter vil vi gjøre det vi kan for og viderefører ordningen. Jeg tror at vi er den eneste skolen i landet som har en overgangslærer, sier Holter.

Overgangslæreren tar med seg sine erfaringer fra barnehagen inn i skolen, i tillegg tar hun med seg kunnskap hun tilegner seg tilbake til barnehagen.

– Vi bruk for eksempel Tras som språkkartleggingsverktøy. Og at vi på skolen bruker de kartleggingene barnehagen har gjort, gjør at hun kan informere barnehagen om at det de gjør blir brukt senere på skolen, forteller Holter.

Disse elevene har blitt godt kjent med skolegården. Overgangslærer Johanna sammen med Lea (t.v.) Eine og Samawada. Foto: Eva Groven

Bli-kjent-turen

Noe av det Johanna gjør er å ta med seg to og to barn og drar til skolen for å bli kjent og møte de som skal bli fadderne deres.

– Det kan være skremmende med den store skolegården og tanken på å skulle finne frem på skoleområdet. I vår var jeg på en av disse turene, og vi traff som vanlig to elever fra fjerde trinn for at vi sammen skulle gå på biblioteket for at de kunne lese for skolestartene, forteller Johanna.

Dette opplegget har hun drevet med i mange år, og de to fra fjerde klasse hadde vært med på en sånn tur selv, før de startet på skolen.

– De husket hvem de hadde møtt, hvilken bok vi hadde lest og at de syntes alt var så stort.

Overgangslæreren er tilknyttet to barnehager og veksler mellom å være i den ene på formiddagen og i den andre på ettermiddagen. Hun blir derved kjent med om lag halvparten av elevene som skal begynne på skolen.

Skoleklubb

På våren arrangerer skolen fire kvelder med skoleklubb for dem som skal starte på skolen. Overgangslæreren er med på disse kveldene sammen med lærerne som skal ha første trinn. Dermed vet alle skolestartere hvem Johanna er når de starter på høsten.

– Hun innebærer en trygghet for både elever og foreldre, spesielt den første tiden, sier inspektør Hilde Holter.

Overgangslæreren opplever at mange foreldre henvender seg til henne.

– Det er nok lettere å henvende seg til noen en kjenner fra før.

Lek er viktig skal man lærer og barnehagelæreren Johanna sørger for mer lek på Hagaløkka skole. Lea Eine og Samawada. Foto: Eva Groven

Leken inn i skolen

Noe av det overgangslæreren sørger for, er at det blir mer lek i skolen.

– De trenger å leke. Jeg tar med meg erfaringene jeg har som barnehagelærer og bringer dem inn i skolen. Vi ser barn på en litt annen måte enn de som er lærere. Men jeg lærer også masse av lærerne og måten de jobber på.

– Hvordan ble du mottatt av kollegaene på skolen?

– Hagaløkka skole er et spesielt godt sted å være og jeg ble veldig godt tatt imot. De setter stor pris på det jeg har å tilføre og min kompetanse, sier overgangslærer Johanna Lien.

Powered by Labrador CMS