– Det emosjonelle språket for sårbare barn er vanskelig

– For sårbare barn er det ikke lett å sette ord på tilstander, følelser og behov. Det emosjonelle språket er vanskelig, sier spesialpedagog Emilie Kinge.

– Empatisk er ikke noe vi er eller ikke er. Empati er en kompetanse vi kan utvikle, påpeker førskolelærer og spesialpedagog Emilie Kinge.

I går snakket hun til lærere fra institusjonsskoler over hele Norge om dialog og kommunikasjon i møte med sårbare elever. 

Anledningen var landskonferansen til FLIS – forum for ledere i institusjonsskoler. 200 pedagoger fra 30 medlemsskoler over hele landet samlet seg til todagers konferanse i Bodø, for å møte kolleger og få faglig påfyll.

 

Møtested for særegne skoler

– Vi er ikke mange som jobber på institusjonsskoler, derfor er det viktig for oss å ha et møtested. FLIS er et faglig nettverk, der det viktigste er å treffes og diskutere de særegne utfordringene institusjonsskolene møter. Målet med nettverket er å utvikle kunnskap og erfaringen knyttet til vår egenart, sier leder Jan Tore Bakkelid til Utdanning.

Institusjonsskolene drives i psykiatrien, ved sykehus, barnevernsinstitusjoner og i fengsel. Det faglige nettverket ble etablert for 30 år siden, da under navnet Slips – som stod for skoleledere i psykiatrien. I 2008 ble navnet endret. Flis har om lag 30 medlemsskoler fra hele landet, og arrangerer en landskonferanse for både lærere og ledere annethvert år.

– Hva er de viktigste særtrekkene for institusjonsskolene?

– Vi er små enheter, mye mindre enn de fleste andre skoler. Gjennomgående møter vi barn og unge i svært spesielle livssituasjoner. Vi underviser våre elever samtidig som de står i store kriser, og vi jobber mye med relasjoner, sier Bakkelid.

 

Trygghet og sårbarhet

Og nettopp det å skape trygge og gode relasjoner til sårbare og utsatte elever var hovedtemaet for foredraget til Emilie Kinge. Kinge jobber som forfatter og kursholder på heltid. Hun er opptatt av samtaler og kommunikasjon, og har tro på dialog som metode.

– Vår jobb er å skape motivasjon for læring. Vi må finne nøkkelen inn. Det er ikke én vei, én metode som leder til det. Men det er vårt ansvar å finne nøkkelen til den dialogiske utvekslingen, og gå veien sammen med barnet, sa hun.

 

Emosjonelt språk

Kinge pekte på at det er vanskelig for små barn å sette ord på hvordan de har det. De kan trenge hjelp til å uttrykke seg med ord og ikke handlinger.

– For sårbare barn er det ikke lett å sette ord på tilstander, følelser og behov. Det emosjonelle språket er vanskelig. Spesielt er det vanskelig å sette ord på den følelsesmessige tilstanden der og da. Det er viktig å huske at barnets reaksjonsmåte alltid er logisk for barnet selv. Vår jobb er å være en samtalepartner, sa hun i foredraget sitt.

Hun snakket om signalene barn og unge sender ut, men som ikke alltid blir fanget opp av den voksne. Kinge er også opptatt av empati – voksnes empati i møtet med barn.

– Det er skrevet mye om empatiutvikling hos barn, men ikke like mye om voksnes empati i møtet med sårbare barn.

Powered by Labrador CMS