Etiske utfordringer i barnehage og skole

Pedagogers etikk blir tema på årets tvilsdager 25. – 27. september.

– I barnehagen oppstår det etisk utfordrende situasjoner hele tiden, sier Ingrid Lund, førsteamauensis ved Universitetet i Agder i Kristiansand.

– Det første vi må gjøre når vi må takle slike situasjoner, er å rette søkelyset mot oss selv: Hvordan opptrer jeg i møte med utfordrende situasjoner?

– Den etiske bevisstgjøringen av personalet er et lederansvar, påpeker Lund:

Hun sier det å være leder i barnehagen krever høy etisk bevissthet på hva lederrollen innebærer inn i møte med kollegaer, barn, foreldre og samarbeidspartnere.

– Spørsmål som kan være relevante i denne sammenhengen kan være:

  • Hvordan snakker vi om barna og deres familier i barnehagen?
  • Hvilke holdninger skal vi som ansatte arbeide for å fremheve, og hvilke holdninger ønsker vi å motarbeide?
  • Hvordan kan vi legge til rette for samarbeid på en slik måte at alle opplever seg hørt og sett?
  • Hva gjør jeg som leder når noen ikke fungerer i arbeidet sitt?
  • Hvordan kan jeg som leder legge til rette for etiske refleksjoner i personalgruppa?

– Det kan også være i utfordrende situasjoner der jeg er bekymret for om barnet er utsatt for omsorgssvikt, fortsetter hun.

– Et reelt og ubehagelig spørsmål kan da være: Beskytter vi oss selv og foreldrene mer enn vi beskytter barn i enkeltsituasjoner? For dessverre blir vi ofte for konfliktskye og trekker oss unna.

Lund mener at både barnehagelærerutdanningene og de enkelte barnehagene i større grad enn i dag bør våge å stille spørsmål ved og reflektere omkring etiske problemstillinger.

 

Alt har etiske implikasjoner

Astrid Grude Eikseth, dosent emerita ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, hadde de etiske utfordringene i skolen som sitt tema.

– Alt en lærer sier og gjør, og alt en lærer ikke sier og ikke gjør, har etiske implikasjoner, hevder Grude Eikseth.

– Det er heller ikke uten videre gitt at skolen alltid vet hva som er elevens beste.

Hun sier at lærerne rapporterer om et bredt spekter av etiske dilemmaer, men på arbeidsplassen er det forholdsvis sjelden de tar opp slike spørsmål fordi de ikke har tradisjon for det.

Grude Eikseth er i etikksammenheng opptatt av PISA:

– Man etterspør PISA-relevant kunnskap, og i den forbindelse bruker skolen, som følge av politisk press, elevenes testresultater til å vise hvor bra skolen er og hvor dyktige lærerne er. Elevene lærer bare det de blir spurt om. Dette er imidlertid å fordreie skolens oppgave.

– Derfor blir det nærmest et bedrageri når politikere, foreldre og massemedier sier at med faglig innsats på bestemte områder øker man elevens dyktighet, mens det i virkeligheten bare blir et utsnitt av det som egentlig er skolens oppgave, framholder hun.

Grude Eikseth sier hun er spent på hva som vil komme ut av Utdanningsforbundets diskusjon om profesjonsetisk plattform fram mot landsmøtet i 2015.

 

Powered by Labrador CMS