- Animasjonsfilm er lett å lage

- En spesiallaget kasse, et videokamera og en tv. Da har du alt teknisk utstyr som skal til for å lage animasjonsfilm, sier Erling Ericsson. - I tillegg trenger du papir, saks og lim. Etter bare noen timer har du en fiks ferdig film.

At lærere og elever enkelt kan lære seg å lage animasjonsfilm, beviste Ericsson da han denne uken var på Filmens Hus og laget animasjonsfilm med elever og lærere fra Lysejordet skole i Oslo.
 
I over 20 år har Ericsson undervist elever og lærere i hvordan de kan lage animasjonsfilm. Han har bakgrunn som grafisk designer og kunstner, utdannet ved Stockholms kunstakademi.
 
- Barn og unge er genuint interessert i film og de vil gjerne lage animasjonsfilm. Så ungene er det ingen problemer med. Først og fremst er jeg i Norge for å få lærene til å skjønne at de fint kan klare dette, sier Ericsson entusiastisk.
 
Lite tid og enkelt utstyr
Den spesiallagde boksen som trengs for å lage animasjonsfilm vil nå bli produsert i Norge. Den skal lages i Ringerike kretsfengsel. Ericsson fikk se en prøve på boksen i forbindelse med sitt kurs i Norge. - Denne er helt perfekt, kommenterer han.
 
Når det gjelder kamera advarer han lærere mot å gå i butikken og spørre. Det er lett å bli lurt, sier han. Ericsson ønsker at lærerne tar kontakt med ham eller med Norsk Filminstitutt for å få veiledning om hva slags kamera de bør kjøpe inn, eventuelt låne.
 
- Jeg får ikke ett øre for å drive reklame, men jeg er veldig opptatt av at lærere og elever som ønsker å gå i gang med animasjonsfilm gjør det med rett utstyr, sier han.
 
Ericsson mener animasjonsfilm kan lages av barn helt ned til seks år. Men han ser 10- til 11-åringer som den ideelle aldersgruppen. Et animasjonsfilmprosjekt kan fint gjennomføres på to uker, sier han. På spørsmål om lærernes behov for forkunnskaper er svaret: - Aller helst ingen.
 
Tidsklemme
- Den vanligste innvendingen jeg får fra lærere handler ikke om den skremmende teknikken. Lærernes innvending er at det er vanskelig å få innpasset slike prosjekter i undervisningen, når læreplanene sier at det er så mye annet elevene skal gjennomgå. Jeg forstår lærernes innvending, men jeg vet at det er mulig å få til slike filmprosjekter likevel, fordi jeg nå har vært med på å gjennomføre slike prosjekter så mange ganger. Jeg har også arbeidet på mange skoler i Norge, blant annet i Stavanger og Sandefjord, forteller Ericsson.
 
Han synes det er positivt at stadig flere skoler tar i bruk nye læringsmetoder og nye måter å organisere skolehverdagen på. Det gjør at det også skapes rom for de kreative fagene.
- Også i Sverige merker vi et økt press på testing av elevenes basiskunnskaper. Men i Norden har vi hatt et annet syn på hva skolen skal være enn i mange land der skolesystemet er mer autoritært. Derfor har jeg håp om at vi klarer å ta vare på kreative fag i skolen også, sier han.
 
I fjor utkom Erling Ericssons bok "Animera mera". Den er også oversatt til flere språk enn svensk, blant annet engelsk. Etter seminaret i Oslo står Ericsson på farten til å reise til Midtøsten. Han skal arbeide med animasjonsfilm med palestinske barn. Deretter reiser han til Alexandria i Egypt hvor han i tre år skal arbeide med egyptiske elever og lærere.
 

Powered by Labrador CMS