Mye om multimodale tekster i ny læreplan
Den nye læreplanen i norsk skal heve elevenes norskkunnskaper. Det skal skje ved utvikling av nyordet "multimodal" kompetanse. Men hvem vet hva multimodale tekster er?
Utvikling av multimodal kompetanse skal skje
fordi barn og unge vokser opp i en verden av tekster - muntlige,
skriftlige og multimodale.
Men hva er en multimodal tekst? Vi stilte
spørsmålet til språkkonsulent Jostein Stokkeland i
Norsk språkråd.
Han visste ikke, men da han hadde bladd opp i
den avanserte ordboka New Oxford Dictionary of English, fant han
"multimode" og "multimodal". Ut fra ordbokas forklaring, kunne
Stokkeland slå fast at når elevene skal arbeide med
multimodale tekster, skal de ikke bare lese og skrive i
norsktimene.
- Multimodal må bety enda flere praktiske
måter å arbeide på, for eksempel på Internett,
mener språkkonsulenten.
Faggruppenes læreplanforslag som ble
offentliggjort på Internett denne uka, har ikke noe krav om
når elevene skal lære å lese og skrive. Det heter at
"Hver enkelt elev skal erobre lese- og skrivekunsten i egen takt."
Planforslaget har heller ikke krav for hvert enkelt årstrinn.
Kompetansemålene i grunnskolene kommer etter 4., 7. og 10.
årstrinn og hvert årstrinn i videregående
opplæring.
Ifølge læreplanforslaget for norsk
skal elevenes arbeid med multimodale tekster utvikle deres
multimodale og estetiske kompetanse.
4. årstrinn
Målet for opplæringa er at elevene
etter 4. årstrinn skal kunne
- bruke varierte estetiske uttrykk i egne
arbeider gjennom en prosess fra idé til
ferdig produkt
- bruke ulike medier i egne arbeider og
være stimulert til å lage tydelige og
estetiske produkter til framføringer og
presentasjoner
- uttrykke seg gjennom tekst, bilder og musikk
i flere sjangrer
- snakke om tekst og bilde som meningsuttrykk,
for eksempel i bildebøker og
ulike bildemedier
Etter 7. årstrinn skal elevene
kunne
- ta i bruk flere medier i framføringer
og presentasjoner av individuelt og felles
arbeid i norskfaget
- gi begrunnete uttrykk for egen smak og egne
kvalitetsvurderinger av tekster,
fjernsynsprogram, reklame, musikk og film og
kunne diskutere med andre
lage estetiske produkter der de tar i bruk
bilder, utsmykninger, varierte
skrifttyper og lignende.
- gjenkjenne noen estetiske virkemidler i
tekster og selv ta dem i bruk i egen
tekstproduksjon
Etter 10. årstrinn skal elevene
kunne
- ta i bruk ulike uttrykk (for eksempel
stillbilder og film, lyd og musikk, muntlig og
skriftlig tekst) for å forsterke og
tydeliggjøre egne produkter i norskfaget og utforme disse
på en estetisk og klar måte.
- oppdage og diskutere estetiske virkemidler i
språklige og multimodale tekster,
både hentet fra massemedier,
underholdning og kunst
- vurdere multimodale tekstuttrykk fra
massemedier, reklame og underholdning
på en reflektert måte med tanke
på hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder i nye
multimodale tekster.
Videregående opplæring
Etter 11. årstrinn skal elevene kunne
kjenne og bruke et videre register av multimodale sjangrer og
multimodale medier i samtida og kunne kombinere muntlige,
skriftlige og multimodale uttrykksformer i framføringer og
presentasjoner
- tolke og vurdere multimodale tekster med
oppmerksomhet på samspillet
mellom muntlig og skriftlig språk,
bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk eller
design, og på sammenhengen mellom
innhold, form og formål
- delta i samtaler om estetiske uttrykk i
teater, film, musikkvideo, skjønnlitteratur, massemedier og
reklame og drøfte og vurdere ulike funksjoner knyttet til
språk og bilde
- bruke nettsider og annet digitalt
verktøy i presentasjon av eget arbeid
Etter 12. årstrinn skal elevene ha
videreutviklet den multimodale og estetiske kompetansen fra vg1, og
i tillegg kunne
- ta i bruk ulike mediers muligheter i
presentasjon, tolkende framføring eller nyskapning av tekster
fra 1800-tallet til i dag
- bruke multimodale virkemidler i
presentasjoner, alene eller i gruppe, av mer komplisert fagstoff og
prosjektarbeid
- lage nettpresentasjoner av fagstoff eller
egne litterære tekster
Etter 13. årstrinn skal elevene ha
videreutviklet den multimodale og estetiske kompetansen fra vg1 og
v2, og i tillegg kunne
- presentere ett eller flere større
sjølvalgte fordypningsemne(r) for medelever eller et videre
publikum, der estetiske og multimodale uttrykksformer har en klar
funksjon i forhold til innhold og mottakere
- arbeide med multimodale uttrykksformer i
framføring av litterære tekster for et
publikum
- identifisere og diskutere og vurdere ulike
estetiske virkemidler i multimodale
tekster, som avisoppslag, reklame, spillefilm,
fjernsynsprogram, nettsider,
musikkvideo