Mye om multimodale tekster i ny læreplan

Den nye læreplanen i norsk skal heve elevenes norskkunnskaper. Det skal skje ved utvikling av nyordet "multimodal" kompetanse. Men hvem vet hva multimodale tekster er?

Læreplangruppa for norskfaget foreslår å dele faget i fire hovedområder, hvor multimodale tekster er ett av dem. De andre områdene er muntlige tekster, skriftlige tekster og språk og kultur i endring.
 
Utvikling av multimodal kompetanse skal skje fordi barn og unge vokser opp i en verden av tekster - muntlige, skriftlige og multimodale.
 
Men hva er en multimodal tekst? Vi stilte spørsmålet til språkkonsulent Jostein Stokkeland i Norsk språkråd.
 
Han visste ikke, men da han hadde bladd opp i den avanserte ordboka New Oxford Dictionary of English, fant han "multimode" og "multimodal". Ut fra ordbokas forklaring, kunne Stokkeland slå fast at når elevene skal arbeide med multimodale tekster, skal de ikke bare lese og skrive i norsktimene.
 
- Multimodal må bety enda flere praktiske måter å arbeide på, for eksempel på Internett, mener språkkonsulenten.
 
Faggruppenes læreplanforslag som ble offentliggjort på Internett denne uka, har ikke noe krav om når elevene skal lære å lese og skrive. Det heter at "Hver enkelt elev skal erobre lese- og skrivekunsten i egen takt." Planforslaget har heller ikke krav for hvert enkelt årstrinn. Kompetansemålene i grunnskolene kommer etter 4., 7. og 10. årstrinn og hvert årstrinn i videregående opplæring.
 
Ifølge læreplanforslaget for norsk skal elevenes arbeid med multimodale tekster utvikle deres multimodale og estetiske kompetanse.
 
4. årstrinn
Målet for opplæringa er at elevene etter 4. årstrinn skal kunne
- bruke varierte estetiske uttrykk i egne arbeider gjennom en prosess fra idé til
ferdig produkt
 
- bruke ulike medier i egne arbeider og være stimulert til å lage tydelige og
estetiske produkter til framføringer og presentasjoner
 
- uttrykke seg gjennom tekst, bilder og musikk i flere sjangrer
 
- snakke om tekst og bilde som meningsuttrykk, for eksempel i bildebøker og
ulike bildemedier
 
Etter 7. årstrinn skal elevene kunne
- ta i bruk flere medier i framføringer og presentasjoner av individuelt og felles
arbeid i norskfaget
 
- gi begrunnete uttrykk for egen smak og egne kvalitetsvurderinger av tekster,
fjernsynsprogram, reklame, musikk og film og kunne diskutere med andre
lage estetiske produkter der de tar i bruk bilder, utsmykninger, varierte
skrifttyper og lignende.
 
- gjenkjenne noen estetiske virkemidler i tekster og selv ta dem i bruk i egen
tekstproduksjon
 
Etter 10. årstrinn skal elevene kunne
- ta i bruk ulike uttrykk (for eksempel stillbilder og film, lyd og musikk, muntlig og
skriftlig tekst) for å forsterke og tydeliggjøre egne produkter i norskfaget og utforme disse på en estetisk og klar måte.
 
- oppdage og diskutere estetiske virkemidler i språklige og multimodale tekster,
både hentet fra massemedier, underholdning og kunst
 
- vurdere multimodale tekstuttrykk fra massemedier, reklame og underholdning
på en reflektert måte med tanke på hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder i nye multimodale tekster.
 
Videregående opplæring
Etter 11. årstrinn skal elevene kunne kjenne og bruke et videre register av multimodale sjangrer og multimodale medier i samtida og kunne kombinere muntlige, skriftlige og multimodale uttrykksformer i framføringer og presentasjoner
 
- tolke og vurdere multimodale tekster med oppmerksomhet på samspillet
mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk eller
design, og på sammenhengen mellom innhold, form og formål
 
- delta i samtaler om estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, skjønnlitteratur, massemedier og reklame og drøfte og vurdere ulike funksjoner knyttet til språk og bilde
 
- bruke nettsider og annet digitalt verktøy i presentasjon av eget arbeid
 
Etter 12. årstrinn skal elevene ha videreutviklet den multimodale og estetiske kompetansen fra vg1, og i tillegg kunne
 
- ta i bruk ulike mediers muligheter i presentasjon, tolkende framføring eller nyskapning av tekster fra 1800-tallet til i dag
 
- bruke multimodale virkemidler i presentasjoner, alene eller i gruppe, av mer komplisert fagstoff og prosjektarbeid
 
- lage nettpresentasjoner av fagstoff eller egne litterære tekster
 
Etter 13. årstrinn skal elevene ha videreutviklet den multimodale og estetiske kompetansen fra vg1 og v2, og i tillegg kunne
 
- presentere ett eller flere større sjølvalgte fordypningsemne(r) for medelever eller et videre publikum, der estetiske og multimodale uttrykksformer har en klar funksjon i forhold til innhold og mottakere
 
- arbeide med multimodale uttrykksformer i framføring av litterære tekster for et
publikum
 
- identifisere og diskutere og vurdere ulike estetiske virkemidler i multimodale
tekster, som avisoppslag, reklame, spillefilm, fjernsynsprogram, nettsider,
musikkvideo
 

Powered by Labrador CMS