Steffen Handal sa «1000 takk» for tusen lærere

Budsjettforliket i Stortinget ga Kristelig Folkeparti gjennomslag for 1000 nye lærerstillinger. I går troppet Utdanningsforbundets påtroppende leder opp på Løvebakken med «1000 takk» i marsipan.

Publisert

– Jeg skulle gjerne spist marsipankake, men jeg må hente i barnehagen, forklarte Knut Arild Hareide, Kristelig Folkepartis leder, da kaken med innskriften «1000 takk» kom på bordet tirsdag.

– Et lite stykke, forsøkte KrFs utdanningspolitiske talsmann Anders Tyvand å friste med.

Men Hareide var standhaftig:

– Barnehagen er åpen til klokka fem, men mor er mest fornøyd hvis jeg henter litt tidligere, meddelte Hareide.


Krf-leder Knut Arild Hareide fikk gratulasjon fra Steffen Handal. Hareide måtte i barnehagen og overlot kakespisingen til utdanningspolitisk talsmann Anders Tyvand. Foto: Marianne Ruud

 

– Da får jeg bare gratulere med de 1000 lærerstillingene. Henting i barnehagen er gyldig grunn, kommenterte Utdanningsforbundets nestleder Steffen Handal.

Både Steffen Handal og Hege Valås, påtroppende nestleder i Utdanningsforbundet, troppet opp i Stortinget med gratulasjonskaken. Siden ingen av Krfs representanter klarte å oppdrive kakespade fra kontorskuffene, fikk Anders Tyvand jobben med å dele opp kaken med kniv.

 

Viktig for elevene med flere lærere

– For KrF er flere lærere ett av våre satsingsområder. Også i fjor klarte vi å få på plass 700 ekstra lærerstillinger under budsjettforhandlingene.

– Hvorfor er flere lærere så viktig?

– Klassene blir større og lærerne får stadig flere oppgaver. Det de ønsker seg mest er mer tid til å følge opp hver enkelt elev, samt gi dem tilpasset opplæring, sier Tyvand til Utdanning.

– I tillegg er det behov for målrettet tidlig innsats. Mange elever får hjelp for sent. I Norge har vi sett et økende antall elever med behov for spesialundervisning, og de blir flere jo høyere opp på klassetrinnene vi kommer. For å motvirke en slik utvikling mener vi i KrF at flere lærere, særlig på de laveste trinnene, er det beste tiltaket vi kan sette inn, sier Tyvand.

Men en minstenorm for lærertetthet vil han ikke ha. Derimot vil han ha en norm for ressurstildeling.

– Når ble det klart at de 1000 nye lærerstillingene var på plass?

– Under budsjettforhandlingene kan vi aldri være sikre på noe før alt er på plass, sier Tyvand.

Vedtaket som gjort mandag kveld, medfører 320 millioner kroner til nye lærerstillinger fra nytt skoleår, det vil si fra 1. august.

 

Detaljer må på plass senere

– Hvem får de nye lærerstillingene?

– Detaljene er ikke på plass, men vi ønsker særlig å satse på elever på 1. til 4. trinn. Hvilke andre kriterier som skal ligge til grunn for tildeling, må vi komme tilbake til. Her ønsker vi innspill fra Utdanningsforbundet. Det fikk vi også i fjor, sier Tyvand.

– Skolesituasjonen til de mange flyktningene diskuteres nå. Hvilken betydning har den?

– Flyktningbarn og unge har rett til et skoletilbud senest tre måneder etter ankomst i mottak. Det gjør det selvsagt enda viktigere å få på plass flere lærerstillinger. Her har skolene utfordringer både med språkopplæring og integrering, sier Tyvand.

 

Trenger gode relasjoner

Han mener denne satsingen vil gjøre læreren bedre i stand til å se hele eleven, ikke bare ha et snevert resultatfokus.

– Lærere og elever trenger gode relasjoner. For å få til det trenger vi flere lærere.

Steffen Handal er godt fornøyd med Krfs og Tyvands lærersatsing, og han takker ja til å bli med på diskusjonen om hvem som skal få tildelt de 1000 lærerstillingene.

– Skolen har behov for gode og trygge lærere og trygge læringsmiljøer. Det lærerne etterspør, er tid nok både til det faglige og det relasjonelle. Flere lærere er nøkkelen, mener Handal.

Tyvand sier at flere lærere gir større rom for å jobbe med det psykososiale, samt motvirke mobbing.

– Jeg tror også flere lærere kan bidra til å motvirke radikalisering, sier Tyvand mens han skjenker kaffe og deler ut kake på papptallerkener.

 

Powered by Labrador CMS