NTNU-lektor gjorde suksess med omvendt undervisning

Carl-Fredrik Sørensen valgte å droppe vanlige forelesninger til fordel for arbeid med problembaserte øvingsoppgaver. Resultatet ble lavere frafall og bedre karakterer.

I vårens kurs i programvareutvikling ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, valgte førstelektor Carl-Fredrik Sørensen å droppe de vanlige forelesningene. Han organiserte elevene i grupper og satset i stedet på problembaserte øvingsoppgaver.

Les mer om omvendt undervisning («flipped classroom») på engelskspråklig Wikipedia: Flipped classroom

På forhånd ba han studentene forberede seg ved å se nedredigerte opptak av forelesninger han hadde spilt inn året før.

– Jeg er stor fan av omvendt undervisning, forteller han i et intervju med Universitetsavisa.

Reaksjonene fra studentene var overveiende positiv. Halvparten ga tommelen opp for den nye undervisningsformen, mens mellom 20 og 30 prosent oppgav at de heller ville ha forelesninger.

Etter at Sørensen gikk over til omvendt undervisning, ble frafallet markant redusert. I 2014, med vanlige forelesninger, sluttet 19 studenter i løpet av studiet. Året etter, med omvendt undervisning, var frafallet redusert til én student. – Eksamensresultatene var også knallbra, forteller Sørensen til Universitetsavisa, 30 prosent fikk karakteren A eller B.

Powered by Labrador CMS