UDF: Lokale forhandlinger går bra de fleste steder

Men en jobb må gjøres med å bygge opp forhandlingskompetanse på arbeidsplassene, ifølge forhandlingsseksjonen i Utdanningsforbundet.

Publisert

Etter konflikten og streiken i fjor var flere lærere bekymret for at lokale arbeidstidsforhandlinger på kommune- og skolenivå kunne føre til misnøye og konflikter. Nå er de lokale forhandlingene godt i gang.

– God prosess

– Det overordnede inntrykket er at det går bra de fleste steder. Vi har hatt en god prosess med fellesskoleringer i alle fylker sammen med KS, og på disse har det vært god stemning og lavt konfliktnivå. Vi har også fått tilbakemeldinger som tyder på at denne fellesskoleringen har fungert godt, sier spesialrådgiver i Seksjon for forhandling i Utdanningsforbundet, Geir Lyngstad Strøm.

– Er det mindre frustrasjon rundt dette enn forventet?

– Frustrasjonene har først og fremst gått på at forhandlinger er noe nytt for de arbeidsplasstillitsvalgte på skolene. Tidligere drev de bare drøftinger, nå skal det forhandles. De arbeidsplasstillitsvalgte trenger derfor mer kompetanse på forhandlinger, noe vi jobber med å følge opp, sier Strøm.

Todelt

Det er to arbeidstidstemaer det forhandles om lokalt: antall arbeidsdager og omfang av pålagt arbeidstid på skolen. Forhandlingene om arbeidsdager gjennomføres i all hovedsak på kommune- og fylkeskommunenivå. De fleste er godt i gang med eller er ferdige med disse forhandlingene, ifølge Strøm.

Forhandlingene om omfanget av pålagt arbeidstid på skolen gjennomføres på den enkelte skole.

– Utdanningsforbundet sentralt får ikke noen formell beskjed dersom partene på skolenivå ikke blir enige i disse forhandlingene. Vi har derfor ikke noen samlet oversikt over hvordan det ligger an på alle skolene, sier Strøm.

Uenighet avgjøres med sentral avtale

Blir man ikke enige i forhandlingene om arbeidstid på skolen, fortsetter forhandlingene på kommune-/fylkeskommunenivå.

– Blir man heller ikke der enige, vil i siste instans de sentrale bestemmelsene om arbeidstid på skolen gjelde, så det vil bli en løsning uansett, sier Strøm.

Forhandlingsdirektør i KS, Hege Mygland, uttaler i en e-post til Utdanning at hovedinntrykket er at de lokale forhandlingene om arbeidstid går bra.

«KS har anbefalt kommunene/fylkeskommunene og skolelederne å legge vekt på gode prosesser, med vekt på hvilke oppgaver som skal utføres og hvordan arbeidstiden bør innrettes for å få en positiv samhandlingskultur og et godt faglig-pedagogisk samarbeid», uttaler hun.

Ifølge Mygland har de sentrale partene foreløpig hatt tre saker til bistandsforhandlinger fordi de lokale partene ikke ble enige.

Powered by Labrador CMS