Faggruppe vil ha slutt på at barneskolelærere får undervise i ungdomsskolen

Lærere som er utdannet for å undervise i barneskolen bør ikke få være lærere på ungdomsskolen. Det mener en faggruppe i sin sluttrapport til Kunnskapsdepartementet.

Publisert

Den gamle allmennlærerutdanningen ble reformert i 2010 og delt i to løp. Et løp for å utdanne lærere til å undervise 1. til 7. trinn (GLU 1-7), og et løp for å utdanne lærere til å undervise på 5. til 10. trinn (GLU 5-10). Dette ble gjort for å få mer spesialisert lærerkompetanse både på barne- og ungdomstrinnet. 

I et rundskriv i 2014 åpnet imidlertid Utdanningsdirektoratet for at lærere utdannet gjennom GLU 1-7 også kan ansettes på ungdomstrinnet. Denne praksisen møter nå sterk kritikk fra en faggruppe som gir råd til Kunnskapsdepartementet.

– Når en student velger GLU 1-7, blir han spesialist på de første sju årene. I ungdomsskolen har man karaktersetting, en helt annen aldersgruppe og ulik fagdidaktisk tilnærming. En lærer fra GLU 1-7 er ikke kvalifisert til det arbeidet, akkurat som en lærer utdannet gjennom GLU 5-10 ikke får lov til å undervise 1.-4. trinn, sier professor Elaine Munthe. 

Hun leder Følgegruppen for lærerutdanningsreformen som ble opprettet for å sikre at reformen ble gjennomført etter intensjonene. I den siste rapporten fra Følgegruppen ber de Utdanningsdirektoratet om å trekke tilbake rundskrivet som åpner for at GLU 1-7-lærere kan undervise på ungdomsskolen.

– Tilbake til allmennlærerutdanningen

Følgegruppen mener man gjennom en slik tøying av regelverket underminerer hele intensjonen med en mer spesialisert lærerutdanning.

– Da vender man jo tilbake til den gamle allmennlærerutdanningen, sier Munthe.

I rundskrivet fra Utdanningsdirektorat åpner de for at utdannede gjennom GLU 1-7 kan undervise på ungdomstrinnet så sant de har utdanning «som samlet utgjør minst 240 studiepoeng og har 30/60 studiepoeng relevant utdanning i faget».

– De krever 60 studiepoeng i engelsk, norsk eller matematikk dersom man skal undervise i disse fagene, men det kan du få gjennom GLU 1-7. Dermed innebærer dette at man kan gå rett inn og undervise på ungdomstrinnet selv om man har utdannet seg for å undervise på barnetrinnet, sier Munthe.

Støttes av Pedagogstudentene

Leder i Pedagogstudentene, Marie Furulund, støtter kritikken fra Følgegruppen.

– Grunnskolelærerutdanningen ble delt opp for å gi differensierte løp. GLU 1-7 skulle utdanne eksperter på barnetrinnet, mens GLU 5-10 skulle gi mer kunnskap om de eldre barna. Da blir det rart at de som utdannes gjennom GLU 1-7 allikevel kvalifiserer for å undervise på eldre trinn. Det er selvmotsigende at man først deler utdanningsløpet i to, for så å si at man uansett kan undervise begge steder, sier Furulund.

Hun sier dette også er viktig med tanke på rekruttering, hvor særlig småtrinnene sliter.

– Lærere som søker jobber nå ser at det er veldig mange jobber ledige på småtrinnene. Det er viktig at de som har fagspesialisering inn mot disse trinnene gjennom GLU 1-7 faktisk jobber der. Slik det er nå kan de forsvinne til ungdomsskoler og videregående isteden, sier Furulund. 

– Godt innspill

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl (H), sier til Utdanning at da allmennlærerutdanningen ble delt i to løp, GLU 1-7 og GLU 5-10, måtte dette tilpasses regelverket.

– Vi hadde et system for å vurdere hva slags kompetanse som kreves for ansettelser på ulike trinn, og GLU-utdanningene er tatt inn i det regelverket som lå der. Derfor er tilsettingskravene blitt slik, sier Jordahl.

– Hva mener dere om innspillet fra Følgegruppen?

– Det er helt greit at de løfter denne debatten og presiserer at det kan få noen uheldige konsekvenser, sier Jordahl.

– Så dere er ikke uenige med Følgegruppen?

– Nei, det er et godt innspill. Det bør absolutt vurderes hva som bør kvalifisere for stillinger på forskjellige trinn. Da må vi også definere hva som er forskjellene mellom barneskolepedagogikken og ungdomsskolepedagogikken. Lærerne har mange ulike lærerutdanninger i dag, og det kan være vanskelig å være veldig presis på hva som kvalifiserer for det ene og det andre. Men det er en grunn til at vi har delt opp i GLU 1-7 og GLU 5-10, så det er bra vi får en diskusjon om det, sier Jordahl.

– Vil dere endre på dette i nær framtid?

– Jeg vil ikke anslå noe om det. Vi vil vurdere tilbakemeldingen fra følgegruppen, og så får vi se, sier Jordahl.

Powered by Labrador CMS