Vant Nysgjerrigper-pris for skritt-forskning

Med forskning på skrittlengde og -mengde tok 6. klasse ved Haus skule på Osterøy i Hordaland seg til topps i barnas forskningskonkurranse Årets Nysgjerrigper.

Elevene deltok med to prosjekter og vinner konkurransen med sin forskning på “Hva mener man med skritt som lengdemål, og hvor mange skritt går man i løpet av en uke?".

Premier:

Alle klassene får den flunkende nye boken "Nysgjerrig på… havdypet", som er utgitt i samarbeid med Mangschou forlag.

I tillegg får hvert bidrag juryens tilbakemelding på prosjektet, og elevene får både diplom og Nysgjerrigper-t-skjorte.

Elevene starter med å definere en ”skrittlengde” til 50 centimeter, og som noe man brukte før måleband og metersystemet. De tror de selv går 10.000 skritt på en uke, og at skrittlengde avhenger av høyde eller fotstørrelse.

Klassen intervjuer voksne, involverer Matematikksenteret, Justervesenet, og en fysioterapeut, de måler hverandre og beregner en formel for skrittlengde for 11-åringer. 6. klassingene kommer fram til at en skrittlengde er distansen mellom hæl til der neste hæl treffer gulvet, og at den avhenger av høyden til en person.

 

 

Formidlingsevnen er også på plass: Klassen skriver et leserinnlegg i lokalavisa, der de blant annet gjør oppmerksom på at folk flest ikke kjenner sin egen skrittlengde, og klassen lager en animasjonsfilm om hvordan forskningen har foregått.

 

Disse vant også priser:

  • Eiksmarka skole fra Bærum/Akershus 2. pris på mellomtrinnet: "Hvorfor opplever vi at maten vokser i munnen når vi blir spurt og skal snakke?" av klasse 5C ved Eiksmarka skole: 5C har undersøkt om maten virkelig vokser i munnen, eller om det bare føles sånn. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor opplever vi at maten vokser i munnen når vi blir spurt og skal snakke?" på Nysgjerrigpers nettside.
  • St. Sunniva skole fra Oslo 2. pris på småskoletrinnet: "Hvem gråter mest av jenter og gutter, og hva får oss til å gråte?" av klasse 4A ved St. Sunniva skole: Er det gutter eller jenter, voksne eller barn som gråter mest? Spørreundersøkelser og loggføring over egen gråt gir interessante funn. Les hele forskningsrapporten "Hvem gråter mest av jenter og gutter, og hva får oss til å gråte?" på Nysgjerrigpers nettside.
  • Mjølkeråen skole fra Bergen/Hordaland 3. pris på mellomtrinnet: "Hvorfor får man lyst til å danse av musikk?" av klasse 5A ved Mjølkeråen skole: Har du noen gang lurt på hvorfor rockefoten rører på seg når yndlingslåta spilles på radio? Denne femteklassen søker svar både hos eksperter og medelever. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor får man lyst til å danse av musikk?" på Nysgjerrigpers nettside.
  • Rolland skole fra Bergen/Hordaland 3. pris på småskoletrinnet og Språkrådets Språkpris: "Hvorfor må vi lære å lese på skolen?" av klasse 1A ved Rolland skole: De fleste vet at de må lære å lese på skolen, men ikke alle tenker over hvorfor vi må gjøre det. Leseforskning som er relevant for enhver. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor må vi lære å lese på skolen?" på Nysgjerrigpers nettside.
  • Skøyen skole fra Oslo Kreftforeningens Helsepris: "Hvorfor prøver mange å røyke og hvordan blir vi avhengige av røyk og sigaretter, når vi vet det er helseskadelig?" av 5. trinn, trio 2 ved Skøyen skole: Forskning på røyking viser tydelig hvorfor det fortsatt er dumt å begynne å røyke. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor prøver mange å røyke og hvordan blir vi avhengige av røyk og sigaretter, når vi vet det er helseskadelig?" på Nysgjerrigpers nettside.
  • Kaland skole fra Bergen/Hordaland: NITOs Teknologi- og designpris: "Hva avgjør hvor mye noe spretter?" av 3. klasse ved Kaland skole: En rekke spretne forsøk med ulike materialer, objekter, form, hulrom og underlag gir konkrete resultater. Les hele forskningsrapporten "Hva avgjør hvor mye noe spretter?" på Nysgjerrigpers nettside.
  • Korgen sentralskole fra Hemnes/Nordland Matematikksenterets Matematikkpris: "Prosjekt øyemål" av 6. klasse ved Korgen sentralskole: Eleven undersøker evnen til å bedømme avstander hos unge og gamle, menn og kvinner. Les hele forskningsrapporten "Prosjekt øyemål" på Nysgjerrigpers nettside.
  • Konsvik skole fra Lurøy/Nordland Naturfagsenterets Naturfagpris: "Hvordan kan fargene på himmelen fortelle om været?" av 1.–4. klasse ved Konsvik skole: Er det hold i de gamle værtegnene? Elevene funderer over sammenhengen mellom farger, skyer og himmelfenomener, og sjekker hva de har å si for morgendagens vær. Les hele forskningsrapporten "Hvordan kan fargene på himmelen fortelle om været?" på Nysgjerrigpers nettside. 
Powered by Labrador CMS