Tre skoler og en barnehage lærte alle barna tegnspråk

Målet er bedre inkludering av barn med nedsatt hørsel. NTNU-professor kaller prosjektet radikalt.

Det er forskning.no som skriver om pilotprosjektet Statped har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Tre skoler og en barnehage på Vestlandet har i halvannet år testet ut å lære tegnspråk til alle ansatte og barn. Målet er å øke statusen til tegnspråk og gjøre det mer synlig i grunnopplæringen.

– Føler seg mer normal

Forskning.no skriver om Elida i Bø barnehage som har stort hørselstap på begge ørene og derfor bruker tegnspråk i tillegg til talespråk.

– Elida føler seg mer normal når alle bruker tegn. Da føler hun at det ikke er noe galt med henne, hun har bare et annet språk, sier moren Elisabeth Vågenes til forskning.no.

– Radikalt

Prosjektet bygger på en tanke om at felleskapet skal tilpasse seg individet med spesielle behov, noe som er radikalt, ifølge professor Patrik Kermit ved NTNU. Han evaluerer prosjektet.

– Selv om vi kaller det inkludering, handler praksisene i Norge tradisjonelt om å få enkelteleven til å tilpasse seg fellesskapet. Tanken om spesialundervisning, der vi tar enkeltelever ut av fellesskapet, lever godt i Norge. Men vi er på rett vei mot mer ekte inkludering, selv om det går sakte, sier Kermit til forskning.no 

Les hele saken på forskning.no.

Powered by Labrador CMS