Toppmøte i Oslo skal gi fattige barn bedre skole
Nesten alle barn i fattige land får gå på skole, men mange av dem lærer likevel ikke å lese og skrive ordentlig. Toppledere fra hele verden samles i Oslo neste uke for å diskutere hvordan elevene skal få mer ut av skolegangen.
– Vi må ikke bare fokusere på antall barn som går på skolen, men hva de lærer, sier Solberg til NTB.
– Vi vet at det er 58 millioner barn som ikke får komme inn på skolen i det hele tatt. Men den største utfordringen er at 215 millioner barn som går på skolen, ikke lærer å lese og skrive ordentlig, sier hun.
Hun er vert når FNs generalsekretær Ban Ki-moon, FNs spesialutsending for globale utdanningsspørsmål Gordon Brown, samt statsministre og regjeringsmedlemmer fra en rekke land kommer til Oslo for å delta på et toppmøte 6.-7. juli. Også enken etter Nelson Mandela, politikeren Graca Machel, skal delta. Det skal også utenriksminister Børge Brende (H).
Konferansen heter «Education for Development» (Utdanning for utvikling). Den skal forberede et stormøte i Etiopias hovedstad Addis Abeba i midten av juli, der man håper pengene skal strømme inn til utdanning.
Det trengs nye finansieringsmekanismer for å bedre kvaliteten i skolene i mange fattige land, mener statsministeren. Et av målene for Norge er derfor å etablere en global kommisjon for finansiering av utdanning.
Hun ser gjerne for seg et samarbeid med private aktører og viser til Den Globale Vaksinealliansen (Gavi) som et eksempel. Her samarbeider giverland, det private næringsliv, FN og Verdensbanken om å sikre vaksiner til millioner av barn.
– Hvert land har ansvar for skolestrukturen, det er ikke sånn at private skal komme inn og drive skolene, understreker Solberg.
Men hun mener private kan være med å utvikle for eksempel finansieringsløsninger, teknologi og logistikk, slik Gavi har gjort innen sitt felt. Etterutdanning for lærere på internett og pedagogiske chatterom er noen eksempler på ting Solberg håper private kan være med å utvikle.
Solberg mener også donorene må legge vekt på andre resultater enn antall registrerte elever, for eksempel hvor mange som fullfører utdanningen.
– Det er mange som dropper ut, særlig jenter, sier Solberg.
Årsakene til at jentene faller ut, er mange: Fra mangel på toaletter på skolen eller utrygg skolevei til at familien ønsker å gifte dem bort så snart de har fått sin første menstruasjon.
Bistand kan for eksempel brukes til å gi familier og landsbyer belønning for å sikre at jentene får fullført skolen, sier statsministeren.
Til sammen er det satt fire mål for konferansen i Oslo. I tillegg til kvalitet, finansieringsløsninger og utdanning for jenter, vil toppolitikerne diskutere utdanning i kriser og konfliktområder.
– Norge jobber for å styrke enigheten om at skoler ikke skal være mål i en konflikt, forteller Solberg.
Dessuten må man sikre at barn og unge på flukt får et godt skoletilbud.
– Libanon gjør jo en kjempeinnsats nå. Der har man kveldsskift på skolen, slik at syriske barn også får utdanning, sier hun. (NTB-Gunnhild H. Bjerve)