OECD vil ha prestasjonslønn for barnehagelærere

Det til tross for at forskere mener det ikke fungerer. Kunnskapsministeren er ikke fremmed for å teste ut barnehagelærerspesialister.

Publisert

OECD kom denne uken med sine anbefalinger for hvordan norske barnehager kan bli bedre. Visedirektør for utdanning i OECD, Montserrat Gomendio, presenterte rapporten på en pressekonferanse i Kunnskapsdepartementet.

OECDs barnehageanbefalinger

  • Forenklet finansieringssystem for private barnehager.
  • Gjøre mer for å få sårbare grupper inn i barnehagen, som barn fra fattige familier og etniske minoritetsgrupper.
  • Obligatorisk kvalifiseringskrav for alle ansatte som jobber med barn i barnehagene.
  • Høyere lønn til barnehagelærere ut fra ferdigheter, erfaring og utdanning. Med det også mulighet for å gjøre karriere i barnehagen.
  • Muligheten for å gi dispensasjon fra utdanningskravet må fases ut.
  • Gradvis sørge for flere barnehageopptak.
  • Opprette eksterne tilsyn for barnehagesektoren.
  • Styrke forskningsinnsatsen på feltet.

Hele OECD-rapporten finner du her.

En av anbefalingene i rapporten er å gi høyere lønn til barnehagelærere ut fra ferdigheter, erfaring og utdanning. De viser til statistikk som viser at det i Norge er lite mulighet for å gjøre karriere i barnehagen, ettersom lønnsstrukturen er tilnærmet flat.

– Det er nesten ingen økning i lønn ut fra hvor lenge man har vært i yrket. Karriereveien ser ut til å være helt flat, sa Gomendio under presentasjonen.

OECD mener det er tid for å gi insentiver som bedre lønn, slik at barnehagelærerne kan gjøre karriere i barnehagen.

Her er statistikken OECD mener er problematisk for Norge (diamantformen er startlønnen for en barnehagelærer, mens firkanten viser makslønnen - dermed viser figuren muligheten i landene til å stige i lønn gjennom barnehagelærerkarrieren):

Mange måter å måle prestasjon på

Gomendio sier til Utdanning at et slikt lønnssystem kan være basert på mange ting. Hun nevner resultatene til barna, barnehagelærerens evne til å hjelpe barn med vanskeligheter, hvordan barnehagelæreren samarbeider i kollegiet, barnehagelærerens utdannelse og kursing og om de utfører spesialiserte oppgaver.

– Det er mange måter å måle lærernes prestasjoner på, sier Gomendio til Utdanning.

En gjennomgang av forskningen fra Kunnskapssenter for utdanning viser imidlertid at det på skolenivå ikke er mulig å finne effekt av prestasjonslønn til lærere på elevenes læringsutbytte.

– Jeg kjenner ikke til den forskningen. Dokumentasjonen vi har i OECD viser at når du gir god utdanning til lærere, og så gir dem de rette insentivene gjennom karrieren…

– Men er disse insentivene lønn?

– Det er flere ting, blant annet lønn, som jo mange er opptatte av. Våre data i OECD viser at når deler av insentivene er bedre lønn, responderer lærerne i stor grad på det insentivet og jobber for å bli bedre lærere gjennom karrieren. Det innebærer at elevenes resultater også blir bedre, sier Gomendio.

– Tviler på dataene

Barnehageforsker Thomas Moser fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold er enig i mange av analysene i OECD-rapporten. Men lønnsinsentiver er han skeptisk til.

– Det er veldig mye forskning som viser at prestasjonslønn ikke fungerer. Hvis man knytter det til utdanning og spesialiserte oppgaver, kan det kanskje ha noe for seg. Men jeg tviler på at OECD sitter på data som viser at prestasjonslønn øker kvaliteten i barnehagene, sier Moser.

– Alle ansatte bør ha utdanning

OECD anbefaler også at alt personale i barnehagen bør ha en viss obligatorisk barnefaglig kompetanse for å jobbe der. De peker i særlig grad på mangel på utdanning blant ufaglærte assistenter i norske barnehager. I tillegg mener OECD at norske myndigheter må fase ut ordningen hvor det gis kompensasjon for utdanningskravet for barnehagelærere.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen understreker at veldig mange av de som mangler relevant barnefaglig kompetanse har gjort og gjør en viktig jobb i barnehagene.

– Men nå som barnehagene er blitt flyttet over til å bli en del av utdanningsløpet, blir det naturlige neste steget å se på kvalifikasjonene til personalet, sier Røe Isaksen.

Han mener de er i gang med det gjennom å sette av mer penger til utdanning for de som jobber i barnehagene nå og mangler barnefaglig kompetanse. Det skal gi disse muligheten til å ta utdanning ved siden av fortsatt jobb i barnehagen.

– Samtidig må vi også rekruttere så mange vi kan inn i barnehagelærerutdanningene. Det har vi slitt med, sier Røe Isaksen.

Barnehagelærerspesialister

Han mener det trengs en statusheving av barnehagelæreryrket.

– Synet på barnehageansatte er fortsatt dominert av at det blir sett på som omsorgsstillinger. Å få fram at disse yrkene er pedagogiske og faglige stillinger er utrolig viktig, sier Røe Isaksen.

OECDs diagnose når det kommer til lønn, mener Røe Isaksen er tilsvarende som i skolen.

– I skolen er piloteringen med lærerspesialister et forsøk på å svare på den utfordringen. Jeg mener det samme kan være aktuelt i barnehagene, sier Røe Isaksen.

– Barnehagelærerspesialister?

– Hva man kaller det er ikke så viktig. Det avgjørende er at det dreier seg om funksjon, ansvar og formell kompetanse. At barnehagelærerne kan ha en karriereutvikling som ikke gjør at du står på stedet hvil, verken når det kommer til kompetanse eller lønn, sier Røe Isaksen.

Powered by Labrador CMS