De yngste lærer matematikk bedre ved å bevege seg

Førsteklassinger lærer matematikk raskere når det kombineres med fysisk aktivitet. Men for tenåringer har det ingen virkning, ifølge danske forskere.

Det er en av konklusjonene i rapporten «Forsøk med læring i bevegelse» fra Syddansk Universitet, skriver Forskning.no.
– De førsteklassingene som jobbet med fysisk aktivitet, hadde 35 prosent større fremgang i matematikk, forteller førsteamanuensis Karsten Froberg, som er av dem som står bak rapporten.
Men i sjette- og sjuendeklasse så ikke forskerne slike framskritt. 

– Vi vet fra før at trening ikke har så stor effekt fordi det skjer så mange andre ting med kroppen i denne perioden, forklarer han.
Å hoppe gangetabeller var bare en av aktivitetene forskergruppen utsatte barna for. Det var blant annet: bevegelse skilt fra faglig undervisning (for eksempel aktive leker i friminuttet), som pauser fra undervisningen og integrert i undervisningen (aktiv undervisning)

Det var også forskjeller i oppleggene for ulike aldersgrupper.

– I forsøket i sjetteklasse brukte vi både pauser, opplegg i friminuttene, hjemmeoppgaver med fysisk aktivitet, premier for å sykle til skolen og aktiv undervisning i matematikk og språk, forteller Froberg.
Powered by Labrador CMS