Kenyas skolesystem

I 1998 gikk to prosent av elevene i Kenya i privatskoler. 15 år senere var andelen økt til over 30 prosent. De som kan betale for seg får et mye bedre skoletilbud enn de fattige.

Privatisering og kommersialisering av utdanningssektoren er blitt det store temaet på verdenskongressen til Education International i Ottawa i Canada. Privatiseringen skjer i både fattige og rike land, og flere av aktørene opererer i ulike land og verdensdeler.

Generalsekretæren i den kenyanske lærerorganisasjonen (KNUT), Wilson Sossion, fortalte på et seminar på EI-kongressen onsdag at de har fått et klassedelt skolesystem i Kenya. De fattigste barna går på skoler som er nedslitte, dårlig utstyrte og med relativt få lærere. Ett av seks barn får ikke skolegang i det hele tatt.

Barna til de rikeste i landet kan gå på eliteskoler med god lærerdekning, skikkelig utstyr og bygninger som ikke ramler sammen. Det finnes også en del skoler som ligger mer midt på stigen ressursmessig, men forskjellene øker fra år til år.

-Dette er en utvikling som har skjedd i løpet av relativt kort tid, og Verdensbanken har med sine krav til myndighetene bidratt til å stimulere privatiseringen av skolesystemet. Dette skjer også i mange andre land, og vi må gjøre det vi kan for å få snudd denne utviklingen, sa Wilson Sossion til en fullsatt sal.

Skjer i mange land

På seminaret ble det trukket fram tilsvarende eksempler fra flere land, blant dem Brasil, Chile India, Pakistan, Uganda, Sør-Afrika og Filippinene. Dr. Prachi Srivastava fra Universitet i Ottawa sa at såkalte «low fee schools» ofte koster mer enn det blir gitt inntrykk av i debatten. For de aller fattigste kan en avgift på en dagslønn i måneden være nok til at de tar et barn ut av skolen. I andre tilfeller kan avgiften være mye høyere, noen ganger opp mot 30–40 prosent av inntekten foreldrene har.

På EI-kongressen er det blitt vedtatt to resolusjoner som sier et klart nei til privatisering og kommersialisering, og begge resolusjonene er blitt vedtatt enstemmig.

Flere av delegatene har understreket at dette ikke er nok – det må også aktiv handling til for å sette en stopp for privatiseringsbølgen. På seminaret ble det trukket fram flere eksempler på aksjoner som er satt i gang, blant annet via sosiale medier.

I andre land har lærerorganisasjoner kjøpt aksjer i private skoleforetak for både å påvirke utviklingen innenfra og vekke oppmerksomhet i media. Det har gitt resultater, blant annet i USA.

Powered by Labrador CMS