Dette mener Røe Isaksen og Giske er viktigst

Torbjørn Røe Isaksen og Trond Giske måtte til tavla og skrive ned det de anser som sine viktigste verktøy i utdanningspolitikken.

Publisert

Det var fullt på Lærernes Hus i Oslo da Utdanningsforbundet arrangerte valgdebatt mellom kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og Arbeiderpartiets Trond Giske. I starten av debatten utfordret debattlederen de to politikerne til å gå til tavla og liste opp sine viktigste verktøy for et bedre Skole-Norge. 

Røe Isaksen valgte punktene gjenreise faglæreren, faglig påfyll og avbyråkratisering. Trond Giske gikk for tidlig innsats, fjerne tidstyver og flere lærere.

– Vi trenger en generalopprydding i læreplanverket, sa Giske som under deler av debatten var så opptatt av å bla fram og tilbake i sin nyutgitte bok om skolepolitikk, at debattlederen måtte minne han på at det var en debatt og ikke et bokbad. 

(Saken fortsetter under bildet)

 

Trond Giske brukte mye tid på å bla etter argumenter i sin nye bok om skolepolitikk. Her mens kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen snakker. Foto: Jørgen Jelstad.

– Historisk blunder

Giske uttrykte at dagens læreplaner er for mange, for utydelige og i flere tilfeller motstridende.

– Det er komplett umulig å styre ut fra slik de er i dag, sa Giske.

Røe Isaksen sa at mange av problemene som finnes i norsk skole i dag, stammer fra innføringen av allmennlæreren for flere tiår siden.

– Nedbyggingen av faglæreren var en historisk blunder vi nå er i gang med å reversere, sa Røe Isaksen.

Giske trakk fram at det er på tide med et bredt politisk forlik for å få ro i skolen, og han høstet støtte for det av Utdanningsforbundets leder.

– Vi må ha klare nasjonale rammer for å styrke lærerprofesjonen og for unngå de store forskjellene vi nå ser utvikle seg mellom kommuner, sa Ragnhild Lied i en kommentar.

Hun hadde også et hjertesukk etter debatten.

– Når dere blir utfordret på barnehage, går det bare en liten stund, så snakker dere om skole, sa Lied.

Vil ikke foreslå nasjonal kartlegging

Tross en knapp barnehagedebatt tok kunnskapsministeren seg tid til å oppklare en het barnehagepolitisk potet.

– At alle barnehagebarn skal kartlegges uansett, mener jeg er dårlig bruk av ressurser. Vi vil ikke foreslå en nasjonal kartlegging av alle barn gjennom et spesielt verktøy, sa Røe Isaksen og høstet noe som nærmet seg kveldens største applaus.

Han fulgte opp med å si at han mener det trengs mer systematisk språkarbeid i barnehagene. I tillegg varslet han at regjeringen ønsker at barnehagelærere skal få samme mulighet til faglig påfyll som det lærerne i skolen har fått gjennom videreutdanningssatsingen. Men noen tidsramme for det ville han ikke gi.

Giske mener den blå-blå regjeringen skyver barnehagespørsmålene foran seg gjennom å lage enda en stortingsmelding om feltet.

– Det kom en stortingsmelding om barnehagefeltet i 2013. Nå er det på tide å komme i gang med tiltak, sa Giske.

– Røe Isaksen mest nysgjerrig på barnehage

Nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, synes debatten ga positive signaler fra begge parter om at politikerne nå ønsker å gi lærerprofesjonen større makt til å ta avgjørelser lokalt.

– Det virker som det er en vilje til å flytte makt fra kommunene til skolenivå, sier Handal til Utdanning etter debatten.

Han synes også de to utdanningspolitikerne hadde lite å melde om barnehagepolitikken. 

– Men jeg opplever Røe Isaksen som mest nysgjerrig på barnehagepolitiske omdreininger, sier Handal.

– På hvilken måte da?

– Han virker blant annet å være opptatt av den faglige kompetansen i barnehagene. Det hadde selvsagt vært bra om Høyre hadde endt opp med å være partiet som sørget for nok pedagoger i barnehagene, sier Handal.

Steffen Handal og Trond Giske i samtale før debatten. Foto: Jørgen Jelstad

Hele debatten vil bli lagt ut i opptak på Utdanningsforbundets nettsider.

Powered by Labrador CMS