Lærerutdanningene taper kampen om studentene

Stadig flere tar høyere utdanning, men lærerutdanningene taper kampen om studentene. I år kan mer usikre økonomiske tider føre til at flere vil søke seg mot læreryrket, tror professor Elaine Munthe.

Publisert

I dag er fristen for å søke høyere utdanning, og om noen dager kommer søkertallene.

Følgegruppen for lærerutdanningsreformen

Oppnevnt av Kunnskapsdepartementet for perioden 2010-2015.

Skulle følge innføringen av de nye grunnskolelærerutdanningene og bidra til å sikre at reformen ble gjennomført etter Stortingets intensjoner. 

Følgegruppen skulle:

  • samle, analysere og gjøre kjent data om reformen.
  • gi råd til departementet og eventuelt foreslå justeringer.
  • gi råd til institusjonene i reformarbeidet.

Følgegruppen ga årlig rapport til Kunnskapsdepartementet. Den siste kom i mars 2015.

Statistisk sentralbyrå har gjentatte ganger meldt om stor lærermangel i årene som kommer. Å få flere til å søke lærerutdanning har derfor vært et prioritert område fra myndighetene de siste årene. Hvert år er det knyttet stor spenning til hvor mange som søker seg til lærerutdanningene.

– Vi håper jo på en økning. Det gjør vi hvert år, sier Elaine Munthe. Hun er dekan ved Det humanistiske fakultetet ved Universitetet i Stavanger, og siden 2010 har hun ledet Følgegruppen for lærerutdanningsreformen. I mars i år leverte de sin siste rapport om tilstanden etter reformen av lærerutdanningene i 2010.

 

– Tar ikke sin del av kaken

I 2010 forsvant den gamle allmennlærerutdanningen, og det ble i stedet innført to grunnskolelærerutdanninger. En for trinn 1-7 og en for trinn 5-10, henholdsvis GLU 1-7 og GLU 5-10. Målet er mer spesialiserte lærere for barne- og ungdomstrinnene.

I sin siste rapport skriver Følgegruppen for lærerutdanningsreformen: «Auken i talet på primærsøkjarar til all høgare utdanning frå 2010 til 2014 var på ca. 14,7 %, medan GLU samla sett hadde ein auke på ca. 7,2 % i same periode.»

– I disse årene har studentmassen økt, men lærerutdanningen har ikke tatt sin del av kaken. Relativt sett har det vært en nedgang i søkningen til lærerutdanning, sier Munthe.

Hun har et håp om en økning i søkertallene i år, men at det neppe har så mye med politiske satsinger å gjøre.

– Hvis det kommer en økning i antall søkere nå, vil jeg tro at det har sammenheng med konjunkturene i samfunnet. På grunn av større økonomisk usikkerhet kan flere søke seg til læreryrket fordi det er et trygt yrke, sier Munthe.

Les også Utdannings hovedsak fra 2013: Dobbelt så mange ville bli grunnskolelærer for 20 år siden.

 

– Reform bedrer ikke rekruttering

Hun peker på at en reform av lærerutdanningen i seg selv ikke vil føre til økt rekruttering.

– Studentene søker seg til lærerutdanningen fordi de ønsker å bli lærere, ikke på grunn av utdanningen i seg selv. Dermed blir det også feil å tenke at det er lærerutdanningene som skal løse rekrutteringsbehovet. Man må heller se på hva det er ved selve læreryrket som gjør at så få ønsker å bli lærer, sier Munthe.

 

– Må snakke om problemene

Hun mener det er viktig dette diskuteres og er ikke med på at det bidrar til å snakke ned lærerutdanningen.

– Rekruttering er et problem. Å snakke om det er å ta situasjonen på alvor, sier Munthe.

Hun tror ikke det finnes noen kvikk fiks på rekrutteringsproblemet. Samtidig understreker hun at det er stor usikkerhet knyttet til prognosene fra Statistisk sentralbyrå for hvor stor lærermangel det kommer til å bli.

– Men gitt at prognosene slår til, kan det bli problematisk å få nok lærere i skolen. Skrekkscenarioet er at man får mange ukvalifiserte inn, og det må man jobbe målrettet for å unngå, sier Munthe.

Powered by Labrador CMS