Test med Lego: Strukturerte problemer begrenser kreativitet

Når studenter blir gitt mange føringer for fremgangsmåte og hva som skal være sluttresultatet, så får det konsekvenser for deres fremtidige evne til kreativitet. Tankemønstre som brukes i én situasjon, blir lett videreført til en annen situasjon.

Marit Engeset ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold har sammen med professor Page Moreau fra University of Wisconsin forsket på hvordan arbeid med strukturerte problemer påvirker kreativiteten.

 

Tankemønstre

De to forskerne gjennomførte tre eksperimenter med Lego-klosser. Rundt tusen studenter deltok og ble fordelt i grupper. I den første testen fikk en gruppe bygge helt fritt med Lego-klossene, mens en annen gruppe skulle sette sammen en figur etter et definert mønster og med detaljert fremgangsmåte. Etter

Lego-byggingen måtte alle gå gjennom en kreativitetstest og en test som målte analytisk tenkning. Det viste seg at de som hadde fulgt en detaljert oppskrift med Lego-klossene, scoret dårligere på kreativitetstesten enn de som hadde bygd fritt.

Den neste studien viste at det først og fremst er kunnskapen om målet som bidrar til å redusere kreativiteten, mens en tredje studie viste at studenter som hadde jobbet med veldefinerte oppgaver, i større grad foretrakk en veldefinert oppgave etterpå.

Marit Engeset mener dette viser at det å skape noe helt nytt, der en bruker fantasien og ikke lar seg styre av et forhåndsdefinert mål, innarbeider tankemønstre som bidrar til å utvikle kreativiteten mer enn om en har et klart definert mål for arbeidet. Studien viser at tankemønstre som brukes i en situasjon, lettere blir benyttet i nye situasjoner.

 

Konsekvenser for skolen

Engeset viser til at mye av arbeidet som skjer i skolen er veldefinert og at det derfor kan være vanskelig for elevene å tenke kreativt når oppgaver krever det. Dette fordi eleven tar med seg den tenkemåten som har fungert til nå, videre inn i neste oppgave.

– Dersom neste oppgave krever mer kreativ tenking for å komme frem til gode løsninger, blir man dårligere i stand til å løse dem på en god måte, sier hun.

Mye kan løses ved pauser eller ved noen enkle øvelser som forbereder hjernen på å tenke kreativt. Som eksempler på slike øvelser nevner hun  å la elevene tenke ut forskjellige måter å bruke kjente ting på, for eksempel en blyant eller beskrive hvordan et fantasidyr ville sett ut.

– Generelt kan vi også si at dersom kreativitet er målet, bør man gi elevene anledning til å jobbe med problemer der de selv må finne løsninger eller finne ut hva som skal til for å skape gode løsninger, sier hun og viser til den tredje studien som viser at man i større grad velger veldefinerte oppgaver når man allerede har jobbet strukturert.

– Dette betyr igjen at omfanget av veldefinerte oppgaver elevene jobber med, vil øke dersom de ikke styres mot mindre definerte oppgaver, påpeker hun.

 

Kan læres

Professor Gro Ellen Mathisen ved Universitetet i Stavanger, som også har arbeidet med kreativitet,  synes studien er spennende og passer godt med tidligere teorier om kreativitet. Kreativiteten utvikles ifølge henne  ikke så lett etter at en har blitt voksen.

– Derfor tror jeg det har stor betydning å utvikle kreative ferdigheter hos barn i barnehage og skole, sier hun.

Hun viser til at det har vært en del forskning på temaet, blant annet har Theresa Amabile gjort en rekke eksperimenter på skolebarn. Et av dem viste at barn som ble overvåket mens de jobbet, fikk tidspress eller beskjed om at arbeidene deres ville bli vurdert, ble mindre kreative.

– En konklusjon er at det å la barna fordype seg i fred med spennende oppgaver noen ganger kan være bra, sier hun.

Annen forskning viser at kreativitet også kan fremmes av et trygt og støttende klima i klassen der elevene ikke er redde for å dumme seg ut. Det å stille åpne spørsmål og mange spørsmål eller gi oppgaver med mange løsningsalternativ, vil også fremme kreativiteten.

Kreativitet er ifølge henne ikke bare noe som hører hjemme innen kunst- og håndverksfaget, men også alle andre fag, inkludert matematikk. I alle typer problemløsning der en ikke bare skal følge en oppskrift, er kreativitet relevant.

 

Powered by Labrador CMS