Ny dansk bok: Lærere bør senke sine ambisjoner

For høye ambisjoner gir et dårlig arbeidsmiljø og står i veien for god undervisning, ifølge forfatteren av boken “Drop ambitionerne – og lav bedre undervisning”.

– La dem snakke så mye de vil om alt det skolen kan klare, lukk ørene, og utfør ditt undervisningshåndverk i klasserommet. Det er det som virker for deg og for dine elever, sier den danske professoren Per Fibæk Laursen ifølge folkeskolen.dk.

Han har nettopp utgitt boken “Drop ambitionerne – og lav bedre undervisning”.

Ifølge Laursen gir for oppskrudde ambisjoner et dårlig arbeidsmiljø og står i veien for god undervisning. Derfor bør lærere stole på sitt håndverk og holde seg til det. Ifølge forskningen er det dette som gir den beste undervisningen. Selvfølgelig er det viktig at en lærere kan sitt fag, sin pedagogikk og sin didaktikk, men kjernen i god undervisning er de praktiske handlingene i klasserommet og samspillet med elevene, sier professoren.

 

Dropp differensiering og læringsmål

Ifølge Laursen er lærerne selv blitt for ambisiøse – og alle andre er for ambisiøse på lærernes vegne: politikere, næringslivsfolk og ulike synsere. Han tror dette er med på å presse opp lærernes egne ambisjoner.

I boken går han gjennom sentrale elementer i undervisningshåndverket, for eksempel differensiering, der han har følgende overskrift: «Drop undervisningsdifferentiering». Et annet «skrivebordsord» som læreren rolig kan droppe, er læringsmål, i alle fall i sin nåværende, bastante og uhåndterlige form:

– Læringsmål er nesten blitt et hovedprinsipp i de krav man retter mot klasserommet, men hos Hattie er klare mål langt nede på listen over hva som gir god undervisning. Elevene har mer nytte av å forstå hva som er meningen med det de skal lære, enn å vite nøyaktig hva de skal lære og når, sier Laursen.

 

Powered by Labrador CMS