– Mobbesaken i Narvik gir et signal til skoleledelsene

Irma Marie Rustad (50) er ikke tilhenger av straff, men er likevel glad for dommen i Narvik.

Hvor viktig er denne dommen for arbeidet dere gjør i Foreningen Mobbing i skolen?

Irma Marie Rustad (50)

Hvem: Leder i foreningen Mobbing i skolen.

Aktuell: En rektor er kjent skyldig for manglende håndtering av en mobbesak på Framnes ungdomsskole i Narvik.

Den er kjempeviktig. Straffebestemmelsen i opplæringsloven har vært der lenge, men ikke vært i bruk på tross av at titusener mobbes hver dag. At en rektor nå er holdt ansvarlig, gir et viktig signal til skoleledelsene.

 

Kan organisasjoner som dere bidra til å gi skoler, rektorer og lærere et ufortjent dårlig rykte?

Det håper jeg ikke. Veldig mange rektorer og lærere går langt utover det vi kan forvente i arbeidet mot mobbing. Mange klarer å stanse krenkelser, lære barna toleranse og unngår slik at mobbing utvikler seg. Men det finnes også eksempler på rektorer og lærere som ikke gjør det de skal når barn plages. Det kan få alvorlige konsekvenser for barna og deres familier. Disse skoleledelsene får fokus i media og kan dessverre bidra til et ufortjent rykte. Dommen i Narvik er et varsku til slike skoleledere.

 

Hva råder dere foreldre til å gjøre når barnet plages?

De må ta det opp med skolen. Noen opplever at skolen bagatelliserer mobbing, noe som gir mobberene «carte blanche» til å fortsette. Resultatet er da ofte at mobbingen eskalerer og barnet får det verre.

 

Hvilken kjent person ville du hatt som lærer?

Barneombud Anne Lindboe. Hun har forvaltet mandatet Barneombudet har fått mot mobbing godt og vil nå kunne gi foreldre en klageinstans med autoritet overfor skolen.

 

Du får holde en undervisningstime for den norske befolkningen. Hva handler den om?

Mobbearbeidets suksess ligger i fraværet av mobbing. Timen må derfor handle om det motsatte; toleranse og empati.

 

Hva er ditt største fortrinn?

Det er vel kanskje at jeg ikke gir meg. Man kan gjøre mye med engasjement, men skal vi forandre mobbepolitikken, må vi jobbe systematisk over år. Det har vi gjort, og det vil vi fortsette med.

 

Hva er din favorittbok?

Jeg har ikke hatt tid til å lese på lenge, men én av mine favoritter i mobbesammenheng må være «Riktig Rektor?» av Jon Morten Melhus og Pernille Dysthe.

 

Hvilken bok skulle du gjerne ha lest?

Det er mange. Skal jeg nevne én, ligger «Slik stopper vi mobbing» av lektor Erlend Moen høyt på listen.

 

Hva gjør du for å få utløp for frustrasjoner?

Artig spørsmål. Jeg prøver heller å unngå frustrasjon enn å finne måter å bli kvitt den på. Klarer man å dempe aggresjon og frustrasjoner, blir det mindre av det. Engasjement er med på å forebygge frustrasjon.

 

Hva er ditt bidrag i kampen for å redde verden?

Jeg skulle gjerne gjort mer, men tenker det er godt å kunne bidra til at barn utvikler seg i en trygg skole. Mitt mål er å få til systemendringer slik at barn som ikke har foreldre som kjemper for dem, også er trygge i skolen.

 

Hva har du lagt ut på Facebook denne uka?

I dag har jeg lagt ut mye om mobbing. Jeg har lagt ut et
bilde av at det kommer en vannledning til tomten min i Argentina. Ja, og så la jeg ut et bilde av rugby på Voldsløkka.

 

Hvem vil du gi straffelekse?

Jeg er ikke så opptatt av straff. Mange kunne gjort mer mot mobbing, men det viktigste er at vi stadig blir flere som ønsker å jobbe sammen for barnas trygghet. Det er lett å tro vi er på ulike «sider» i mobbekampen, men alle vil vi egentlig det samme: at barna skal ha en god skolegang.

Powered by Labrador CMS