Barnehagelærerens betydning for barns læring

Den blåblå regjeringen etterspør mer læring for barn i barnehagen. Hva skal barn i barnehagen lære og hvilke premisser skal ligge til grunn?

Barnehagen er barns første møte med en utdanningsinstitusjon. Barnehagen har alle de kjennetegn og oppgaver som andre utdanningsinstitusjoner har. Den har et offentlig utdanningsmandat som er demokratisk vedtatt og som gjelder alle barnehager.

Hvorfor oppleves den da ikke som en viktig utdanningsarena? Kan hende noe av grunnen til det er at læring som ikke kan måles mangler forståelse, anerkjennelse og prioritering i det offentlige ordskiftet.

Den blåblå regjeringen etterspør mer læring for barn i barnehagen. Hva skal barn i barnehagen lære og hvilke premisser skal ligge til grunn?

Å påpeke mangelen på barnehagefaglig kompetanse er ikke det samme som å si at de som er der gjør en dårlig jobb, men det er en sammenheng mellom ansattes fagkunnskap og kvaliteten på barnehagen.

Barnehagelærere har en treårig høgskoleutdanning direkte rettet mot å støtte barns læring og se når et barn trenger ekstra oppfølging. Barnehagelærere har kunnskap om å legge til rette for læringsaktivitet, gi rom for barns lek og vennskap og skape et godt pedagogisk tilbud som ivaretar barns trygghet. Forskning viser at flere pedagoger er grunnsteinen for å øke trivselen og kvaliteten i barnehagene.

All tilgjengelig forskning viser at tidlig innsats er viktig. Å sørge for at barna som går i barnehagen får muligheten til å leke, lære og utvikle seg i trygge omgivelser med omsorgsfulle voksne, har en positiv effekt for barna senere i livet. Det er også påvist at barnehagens kvalitet har stor betydning for barns læring mange år etter at de har sluttet i barnehagen (Professor Edward Melhuish). Større bevissthet om at barnehagetilbud av høy kvalitet er dessuten av stor betydning for å bekjempe sosiale ulikheter.

Utdanningsforbundets sentralstyre har satt i gang «Barnehagepolitisk offensiv». Målet er å sikre og videreutvikle kvaliteten i barnehagen ved lovfesting av en norm som sikrer at minst 50 % av bemanningen er barnehagelærere.

Utdanningsforbundet Fredrikstad vil prioritere kommunikasjon om barnehagen høyere og tydeliggjøre hva utdanning på barns premisser i barnehagen handler om, synliggjøre barnehagelærerens kunnskap og kompetanse og synliggjøre barnehagen som utdanning.

Powered by Labrador CMS