Innhold i barnehagen, er det så nøye da!?

Barnet ditt er kanskje en av dem som oppholder seg i barnehagen opptil 9 timer hver dag, i likhet med mange andre barn. Barnet ditt får mat, tørr bleie og får sove. Det er jo våre grunnleggende behov. Trenger barnet ditt noe mer da? Eller synes du det er tilstrekkelig med tilsyn?

  • Mari Mandal er pedagogisk leder – Solkysten barnehage
  • Siri By Rise er pedagogisk leder – Lyngrabben barnehage

 

Kåre 3 år sitter og ser på Ola og Marte som leker med togbanen. Kåre går bort til dem, og setter legomannen sin på et tog. Marte roper og sier at Kåre ikke skal gjøre det. Kåre kikker bort på Marte som blir så sint, han vil jo bare være med å leke.

Barnehagelærer Tine går rolig bort, setter seg på huk og spør hva som skjer. Ola sier at Kåre la en legomann på toget deres. Tine henvender seg til Kåre, spør ham om han har lyst til å leke med Ola og Marte. Kåre nikker og sier ja.

Tine tar opp Kåres legomann, og sier at han ser jo ut som en konduktør. Konduktøren er jo han som bruker å kjøre toget forklarer Tine. Det vet jeg sier Ola, for bestefar kjører tog. Tine sier at kanskje Kåre kan få kjøre et tog med legomannen, så kan Ola og Marte bestemme hvor de skal kjøre? Marte og Ola synes det er en god idé. Ola ser på Kåre og sier at det var artig at bestefar fikk være med i leken! Et stort smil brer seg om Kåres munn.

Tine sitter ved siden av og ser på leken som utvikler seg, og flere legofigurer får etter hvert ta del i togturen som ender i Kina.

Kåre startet i barnehagen da han var litt over 2 år. Han sa få ord, brukte smokk hele tiden, og ville bare sitte i fanget til en voksen. De andre barna prøvde å invitere ham med til lek, men uten hell. Han misforsto ofte, og reagerte med sinne og med å slå. Tine bestemte da i samråd med den andre barnehagelæreren at han trengte veiledning for å komme inn i leken og øve språk. Foreldrene var også bekymret, og ble glad for at Kåre skulle få hjelp. De inngikk en avtale om at smokken kun skulle brukes når han skulle sove hjemme og i barnehagen. 3 ganger i uken ble Kåre med på en liten gruppe fra avdelingen sin. Kåre ble tryggere, og fikk etter hvert innpass i barnegruppen.

Tine tenker at det var godt at Kåre fikk hjelp så tidlig. Han er på god vei til å knekke lekekodene og bruker språket i stedet for å slå.

 

Kåre er så heldig å ha barnehagelærere som ser ham og kan sette inn de nødvendige tiltak for å fremme hans utvikling.

Barnehagen er en pedagogisk institusjon. Planlegging og tilrettelegging er nøkkelord for at barnet ditt skal ha en god dag i barnehagen med et godt pedagogisk innhold, slik at du skal kunne føle deg trygg på at ditt barn blir ivaretatt på en best mulig måte.

Ditt barn trenger barnehagelærere som kan barnets utviklingsfaser, som har kunnskaper om språk, sosialisering og atferd. Som ser barnets behov og kan gi barnet ditt utfordringer ut ifra sitt ståsted – og lar det føle mestring. Som vet at det å ha en god venn og det å være en god venn ikke kommer av seg selv, og at lek og læring går hånd i hånd i trygge omgivelser.

Livslang læring starter i barnehagen. Alle vet at tidlig innsats nytter, og alle vet at det er samfunnsøkonomisk! Når ditt barn blir sett, og det blir satt inn ekstra støtte i barnehagen der det trengs, gjør det også overgangen til skole enklere. Det er barnehagelærerne som kan skape en best mulig hverdag for ditt barn, der det kan sosialiseres og få den relasjonskompetansen som er en forutsetning for å lykkes senere i livet! Om ikke fagmiljøet er på plass, så er det nettopp en tilsynsordning hvor det er stor fare for at det er tilfeldighetene som rår.

Innhold i barnehagen, er det så nøye da?!

Powered by Labrador CMS